سفر نمایندگان طالبان به چین در چهارچوب گفتگوهای صلح افغانستان

سفر نمایندگان طالبان به چین در چهارچوب گفتگوهای صلح افغانستان
Copyright REUTERS/Evgenia Novozhenina
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اولین بار است که نمایندگان طالبان در چهارچوب مذاکرات صلح رهسپار چین می‌شوند.

آگهی

وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور به‌تازگی و به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در افغانستان، میزبان نمایندگان طالبان بوده است.

طالبان که سال‌ها به دنبال بیرون راندن نیروهای خارجی از افغانستان و شکست دولت مرکزی تحت حمایت غرب در این کشور بودند، ماه‌هاست گفتگو با دیپلمات‌های آمریکایی را آغاز کرده‌اند اما این اولین بار است که در چهارچوب مذاکرات صلح رهسپار چین می‌شوند.

تاریخ انجام این سفر اعلام نشده و سخنگوی وزارت خارجه چین تنها اعلام کرده است که تمرکز نیروهای طالبان در این گفتگوها، بیرون رفتن نیروهای آمریکایی و نیروهای متعلق به دیگر کشورها از افغانستان، و در مقابل ارائه تضمین‌هایی برای توقف حملات شبه‌نظامیان در خاک افغانستان بوده است.

نمایندگان طالبان پیش از این نشستهایی نیز با سیاستمداران افغان و نمایندگانی از جامعه مدنی این کشور در مسکو داشته‌اند تا در چهارچوب گفتگوهای «بین افغانی» دربارۀ آینده کشورشان به بحث بپردازند.

بنا بر اعلام لو کانگ، سخنگوی وزیر خارجۀ چین در مذاکراتی که به میزبانی چینی‌ها انجام شده است عبدالغنی برادر، نماینده طالبان در قطر و شماری از همکارانش شرکت داشته‌اند و با مقامات چین دربارۀ روند صلح افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور گفتگو کرده‌اند.

آقای لو در این باره که چه مقاماتی از چین طرف مذاکرۀ طالبان بودند نیز اطلاعاتی ارائه نداد و تنها اعلام کرد: «چین در این سال‌ها توجه زیادی به بهبود وضعیت افغانستان داشته است. ما همواره نقش مثبتی در روند صلح و آشتی میان طرفین اختلاف در این کشور ایفا کرده‌ایم.» او افزود که چین طرفدار آن است که افغان‌ها خودشان از مسیر گفتگو به حل و فصل مشکلاتشان بپردازند و بر این اساس دیدار چین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

آقای لو همچنین دربارۀ نتیجۀ گفتگوهای چین گفت: «هر دو طرف بر این باورند که این تبادل دیدگاهها سودمند بوده است. آنها توافق کردند که همچنان با یکدیگر در تماس باشند و همکاری‌های خود را ادامه دهند تا درنهایت به قطعنامه‌ای سیاسی برای افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور دست یابند.»

منطقه خودمختار سین‌کیانگ در غرب چین که عمدتا محل سکونت مسلمانان اویغور است، با افغانستان مرز مشترک دارد و پکن از این موضوع نگران است که میان شبه‌نظامیان افغان و گروههای اسلامگرای افراطی در سین‌کیانگ ارتباطاتی وجود داشته باشد.

چین رابطۀ بسیار نزدیکی با پاکستان دارد و همزمان به دنبال تقویت روابط اقتصادی و سیاسی خود با کابل است. به این ترتیب پکن در تلاش است که از نفوذ خود بر کابل و اسلام آباد برای حل و فصل اختلافات میان این دو همسایه استفاده کند.

پیش از این در دسامبر ۲۰۱۸ میلادی نیز وانگ یی، مشاور دولت و دیپلمات ارشد چینی به کابل سفر کرده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اشرف غنی به طالبان: فرصت کنونی برای صلح بی‌پیشینه است

طالبان ۱۹ نفر از جمله ۸ کارمند کمیسیون انتخابات افغانستان را کشتند

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد