تعیین رئیس آینده کمیسیون اروپا محور اصلی گفتگوهای نشست رهبران اروپایی

تعیین رئیس آینده کمیسیون اروپا محور اصلی گفتگوهای نشست رهبران اروپایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در نشست دو روزه رهبران اروپایی در بروکسل احتمالا بر سر تعیین رئیس آینده کمیسیون اروپا توافق خواهد شد.

آگهی

رهبران اروپایی طی امروز و فردا (پنج شنبه و جمعه) در چارچوب نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گردهم می آیند تا درباره داغ ترین موضوع حال حاضر، انتخاب اعضا و رهبران کمیسیون و شورای اروپایی لابی و گفتگو کنند.

با گذشت یک ماه از انتخابات اروپایی به نظر می رسد احزاب داخل پارلمان برسر جانشین ژان کلود یونکر، رئیس فعلی کمیسیون اروپایی به توافق نسبی رسیده اند.

البته تنها بحث این نشست توافق برسر رئیس آینده کمیسیون نخواهد بود بلکه رئیس بانک مرکزی اروپا و رئیس دستگاه سیاست خارجی هم در پی لابی رهبران و توافق ها بدست خواهد آمد.

تصمیم گیری برسر انتخاب رئیس کمیسیون اروپا پیش تر در نشست دوجانبه دو کشور مهم اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان بحث و بررسی شد. که البته آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بیشتر حامی انتخاب مانفرد وبر، از احزاب راست میانه رو است درحالی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از ریاست فرانتس تیمرمن، معاون کنونی یونکر، و رهبر چپ های میانه رو هلند در انتخابات اخیر اروپایی، حمایت می کند. در این میان نام میشل بارنیه، کمیسر مذاکره کننده برکسیت هم بسیار شنیده می شود. اما نکات مهم نشست پیش رو رهبران اروپایی به این قرار است:

فرانتس تیمرمن

تعیین رهبران آینده نهادهای اروپایی

هرچند به نظر می رسد که رهبران اروپایی در این نشست می توانند بطور ضمنی برسر انتخاب رئیس کمیسیون و شورای اروپایی آینده به توافق برسند اما به نظرنمی رسد تعیین دیگر رهبران نهادهای اروپایی از جمله دستگاه سیاست خارجی و امنیتی در این هفته بحث و بررسی شود. به همین دلیل گفته می شود نشست دیگری در پایان ماه ژوئن و یا اوائل ماه ژوییه برگزار خواهد شد.

مانفرد ویر

پنج پست مهم اروپایی

این پنج پست عبارتند از: رییس کمیسیون اروپایی، رئیس شورای اروپا، رئیس دستگاه سیاست خارجی، تعیین سخنگو و یا رئیس پارلمان اروپا و نهایتا رئیس بانک مرکزی این قاره.

برای کسب ریاست کمیسیون یک نامزد باید دست کم حمایت ۲۱ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را با خود داشته و سپس بتواند بیشتر از ۳۷۶ رای پارلمان اروپا را از آن خود کند. تعداد کرسی ها در پارلمان اروپا ۷۵۱ است.

رهبران اروپایی باید برسر یک نامزد به توافق برسند و نام او را پیش از دوم ژوییه به پارلمان بدهند.

بحث درباره برکسیت

با توجه به این که بریتانیا تنها تا ۳۱ اکتبر برای نهایی شدن برکسیت زمان دارد رهبران اروپایی در این باره و بررسی جانشین ترزا می صحبت خواهند کرد.

مبارزه با تغییرات آب و هوایی

هشت کشور اروپایی، هلند، دانمارک، قبرس، لتونی، سوئد، اسپانیا، پرتغال و لوکزامبورگ پیشنهاد یک طرح جامع مبارزه با گرم شدن زمین تا سال ۲۰۵۰ را ارائه کرده اند. هم چنین این کشورها می خواهند تا اروپا نقش جدی تر و پررنگ تری در نشست سالانه رهبران جهان در سازمان ملل، حول محور مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی ایفاکند. طبق آخرین طرح مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا، قرار است تولید گازهای گلخانه ای نزدیک به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش داده شود.

الحاق کشورهای عضو بالکان به اتحادیه اروپا

هم چنین قرار است در این نشست دو روزه در بروکسل پایتخت اتحادیه، ۲۸ کشور عضو درباره چگونگی پیوستن کشورهای عضو منطقه بالکان به اتحادیه اروپا گفتگوهایی صورت بگیرد.

ازکشورهایی که شانس بیشتری برای الحاق به اتحادیه اروپا را دارند می توان به آلبانی و مقدونیه شمالی اشاره کرد. هرچند رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آخرین نشست، ماه آوریل، تصمیم گرفتند تا روند مذاکرات الحاق را کمی به تاخیر بیندازند. مهم ترین چالش اتحادیه اروپا در این دو کشور فساد دستگاه قضایی و رشوه خواری های دولتی در کنار رشد پوپولیسم و نزاع قبرس با همسایه خود ترکیه است.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین روز نشست رهبران اروپایی؛ رئیس کمیسیون اروپا به‌صورت ناگهانی اجلاس را ترک کرد

تعلیق نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا و آغاز گفتگوهای دوجانبه

حمایت رهبران اروپایی از برجام