ایرلاین‌های بین‌المللی از پرواز در آسمان ایران اجتناب می کنند

ایرلاین‌های بین‌المللی از پرواز در آسمان ایران اجتناب می کنند
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی هدف گرفتن یک فروند پهپاد آمریکا از سوی موشک های سپاه پاسداران ایران، شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی تغییر مسیر پروازی خود را برای امتناع از ریسک عبور از حریم هوایی ایران آغاز کردند.

آگهی

در پی هدف گرفتن یک فروند پهپاد آمریکا از سوی موشک های سپاه پاسداران ایران، شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی تغییر مسیر پروازی خود را برای امتناع از ریسک عبور از حریم هوایی ایران آغاز کردند.

سخنگوی هواپیمایی کی ال ام-ایر فرانس روز جمعه اعلام کرد که پروازهای این شرکت از این پس ناگزیر هستند، مسیر خود را برای اجتناب از عبور از بخش‌هایی از حریم هوایی ایران به ویژه در محدوده تنگه هرمز تغییر دهند.در میان خطوط هوایی اروپایی تاکنون بریتیش ایرویز و لوفت‌هانزای آلمان نیز اعلام کرده‌اند که با جدی گرفتن هشدار آمریکا مسیرهای پروازی خود را تغییر داده‌اند.

این تصمیم پس از انتشار دستورالعمل تازه اداره هوانوردی فدرال آمریکا اتخاذ شده است. اداره هوانوردی فدرال روز پنج‌شنبه از شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی خواست در مسیرهای پروازی خود بر فراز خلیج فارس و دریای عمان «تا اصلاح بعدی» از حریم هوایی تحت کنترل تهران استفاده نکنند.

بر همین اساس این اداره تاکنون از انجام یک پرواز از مبدا نیوجرسی به مقصد بمبئی که از بخشی از آسمان ایران عبور می‌کند، جلوگیری شده است.

بیشتر بخوانید:آمریکا پروازهای غیرنظامی در حریم هوایی ایران در خلیج فارس را ممنوع کرد

اطلاعات موجود در سایت فلایت‌رادار۲۴ که مرجع اصلی رصد مسیرهای پروازهای در جهان است، نشان می‌دهد که پروازهای هواپیمایی‌های قطر، امارات و اتحاد نیز از صبح روز جمعه مسیرهای عبوری خود از حریم هوایی ایران و تنگه هرمز را تغییر داده‌اند.

هواپیمایی مالزی هم اعلام کرده که مسیر پروازهای خود به مقاصد لندن، جده و مدینه را عوض کرده و شرکت استرالیایی کاناتس هم تایید کرده که مسیر پروازهای خود به مقصد لندن را اصلاح کرده است. همزمان هواپیمایی ژاپن، یونایتد، آمریکن، دلتا و نیز از امتناع از پرواز از فراز ایران و به ویژه بخش‌هایی از آسمان خلیج فارس و دریای عمان خبر داده‌اند.

هواپیمایی‌های سنگاپور، نروژ و سوئد(ساس) نیز بعدازظهر جمعه خبر دادند که ممنوعیت پرواز از فراز ایران و تنگه هرمز را ابلاغ کرده‌اند.

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ میلادی یک فروند هواپیمای مسافربری مالزی به هنگام عبور از آسمان اوکراین و همزمان با شدت‌گیری تنش میان این کشور و روسیه مورد هدف یک موشک قرار گرفت و ۲۹۸ سرنشین آن کشته شدند.

پس از این تجربه تلخ، خطوط هواپیمایی بین‌المللی از آمریکا گرفته تا اروپا و آسیا تلاش کرده‌اند از پروازهای پرریسک بیشتر اجتناب کنند.

سپاه پاسداران ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که یک فروند پهپاد تجسسی آمریکا را بر فراز حریم هوایی این کشور با موشک هدف قرار داده است. البته آمریکا با رد این ادعا اعلام کرده که پهپاد متعلق به ارتش این کشور در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده است.

بیشتر بخوانید:انتشار ویدئویی از لحظه «پرتاب موشک» به سمت پهپاد آمریکایی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار آمریکا به هواپیماهای تجاری خود برای پرواز بر فراز خلیج فارس

حوثی‌ها تنها گروه مورد حمایت ایران با توان بالقوه موشکی تا خاک اسرائیل نیستند

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد