ایران گزارش رویترز درباره پیام حمله قریب الوقوع ترامپ از طریق عمان را تکذیب کرد

بوئینگ ئی‌ای-۱۸جی گرولر در حال بلند شدن از روی ناو آبراهام لینکن
بوئینگ ئی‌ای-۱۸جی گرولر در حال بلند شدن از روی ناو آبراهام لینکن Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد «هرگونه دریافت پیام آمریکا از سوی ایران و پذیرش آن از سوی رهبر» نادرست است.

آگهی

ساعاتی پس از انتشار خبر ارسال هشدار دونالد ترامپ به ایران از طریق عمان درباره حمله قریب الوقوع به این کشور، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ایران این گزارش را از اساس تکذیب کرد.

جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز در تهران تکذیب معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره این خبر را گزارش کرد.

خبرگزاری فارس نیز در همین راستا به نقل از شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که «هرگونه دریافت پیام آمریکا از سوی ایران و پذیرش آن از سوی رهبر» نادرست است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ایرانی که نامی از آنها برده نشده اعلام کرده بود که دونالد ترامپ از طریق عمان در خصوص حمله ای قریب الوقوع به ایران هشدار داده است.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهوری آمریکا در پیام خود در عین حال تاکید کرده که خواهان گفت‌وگو است و تمایل دارد با ایران وارد مذاکره شود. دونالد ترامپ همچنین در این پیام تصریح کرده است ایران «فرصت محدودی» برای آغاز گفت‌وگو دارد.

رویترز در این گزارش به نقل از مقامات رسمی در تهران اعلام کرده بود که پیام ارسالی از سوی عمان دریافت و در پاسخ تاکید شده است که علی خامنه ای، رهبر ایران با هرگونه گفت‌وگو با آمریکا مخالف است.

در این گزارش همچنین به سخنان یک مقام رسمی دیگر ایران اشاره شده که در واکنش به پیام تهدید آمیز دونالد ترامپ گفته بود: «ما به صراحت اعلام کرده ایم که رهبر مخالف هرگونه گفت‌وگو (با آمریکا) است اما این پیام برای تصمیم گیری به ایشان منتقل می شود.»

همین منبع رسمی گفته بود که به مقام عمانی حامل پیام تاکید شده است که «هرگونه حمله به ایران تبعات سنگین منطقه ای و بین المللی» به همراه خواهد داشت.

ایران صبح روز پنجشنبه اعلام کرد که یک فروند پهپاد تجسسی آمریکا را بر فراز حریم هوایی خود با موشک هدف قرار داده است. این اقدام با واکنش تند دونالد ترامپ و دیگر مقامات دولت آمریکا مواجه شد به نحوی که رئیس جمهوری آمریکا حمله صورت گرفته توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران را «اشتباهی بسیار بزرگ» توصیف کرد.

برخی خبرگزاری ها صبج جمعه به نقل از منابعی در کاخ سفید از طرح پنتاگون برای پاسخگویی نظامی به سرنگونی پهپاد تجسسی خبر داده بودند. به گزارش آسوشییتدپرس طرح حمله به چند پایگاه نظامی و سکوهای پدافند موشکی ایران دقایقی پیش از اجرا با دستور دونالد ترامپ متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

رویترز
آماده شدن جنگنده های آمریکایی بر روی ناو آبراهام لینکن برای حمله شبانه به ایرانرویترز

وزارت امور خارجه ایران با احضار سفیر سوئیس در تهران، ضمن اعتراض شدید به نقض حریم ایران توسط آمریکا به شواهد و اسناد «انکارناپذیری» اشاره کرده که نشان می دهد پهپاد آمریکایی برخلاف ادعای واشگنتن وارد حریم هوایی ایران شده بود.

معاون وزیر امور خارجه ایران در این تماس تلفنی همچنین به طرف سوئیسی تاکید کرده است که «قطعاتی از پهپاد سرنگون شده در آبهای سرزمینی ایران شناسایی و جمع آوری شده است.»

بر اساس آخرین گزارش ها تلویزیون ایران صبح روز جمعه تصاویری از تکه های متلاشی شدن پهپاد آمریکایی را به تصویر کشید. به گفته برخی تحلیلگران نظامی، علاوه بر عملیات تجسسی، سنجش توانایی پدافند موشکی ایران و آزمایش قابلیت رادار گریزی پهپادهای آر-کی گلوبال هاک RQ-4 Global Hawk از جمله ماموریت های درنظرگرفته شده برای پهپاد سرنگون شده بوده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: اگر آمریکا می‌خواهد وارد تنگه هرمز شود باید با سپاه صحبت کند

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است