روسیه: آماده کمک به ایران برای صادرات نفت در صورت اجرا نشدن اینستکس هستیم

روسیه: آماده کمک به ایران برای صادرات نفت در صورت اجرا نشدن اینستکس هستیم
Copyright REUTERS/Morteza Nikoubazl
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون وزیر خارجه روسیه از آمادگی روسیه برای کمک به ایران در صادرات نفت و بخش بانکی در صورت اجرایی نشدن اینستکس (ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری) خبر داد.

آگهی

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) از آمادگی روسیه برای کمک به ایران در صادرات نفت و بخش بانکی در صورت اجرایی نشدن اینستکس (ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری) خبر داد.

سازوکار اینستکس توسط کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا از برجام ایجاد شده اما هنوز اجرایی نشده است.

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری یا اینستکس توسط آلمان، فرانسه و بریتانیا، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد.

مقر این گروه در پاریس فرانسه است، مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد، بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است. سه ماه پس از ایجاد اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) نیز به ثبت رسید.

مهم‌ترین وظیفه شرکت ایرانی هم چون همتای فرانسوی، ارایه خدمات تسویه و پرداخت به صادر و واردکنندگان حقیقی و حقوقی، گشایش حساب اعتبار اسنادی، تسهیلات و اعتبارات ریالی و ارزی، تامین مالی کوتاه مدت و بلند مدت نزد بانک‌ها، موسسه‌های مالی و شرکت‌های ایرانی و اروپایی اعلام شده است.

از دیگر فعالیت‌های این شرکت سهامی خاص، اخذ وام و اعطای نمایندگی به همه بانک‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی، تعامل با شرکت مادر اینستکس اروپایی، و سایر کانال‌های مالی در کشورهای دیگر عنوان شده است. این شرکت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومانی به ثبت رسید. شرکت اینتسکس اروپایی در فرانسه هم با سرمایه ۳۰۰۰ یورویی، معادل ۵۰ میلیون تومانی، در پاریس به ثبت رسیده بود.

طبق گفته دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار بود ساز و کار اینستکس در گام نخست تجارت کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی و دارو را تحت پوشش قراردهد اما طبق اعلام مقامات اروپایی دامنه مبادلات تجاری به تدریج گسترش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

آخرین طرح اروپا برای نجات برجام

چرا شرکت‌های اروپایی با وجود اینستکس به ایران باز نمی‌گردند؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر نفت ایران: اگر بگویم وضع صادراتمان خوب است، آمریکا ناراحت می‌شود

آلمان: اجرایی کردن اینستکس طولانی‌تر از پیش‌بینی‌ها شد

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ «قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند»