امارات خواستار گفت‌وگو میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش در خلیج فارس شد

پرواز جنگنده آمریکایی از روی ناو آبراهام لینکن
پرواز جنگنده آمریکایی از روی ناو آبراهام لینکن Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این در حالیست که یک فرمانده دیگر سپاه پاسداران روز یکشنبه ضمن هشدار در باره هرگونه رفتار اشتباه آمریکا در منطقه از مقامات کاخ سفید خواست تا نسبت به حفظ جان نیروهای آمریکایی و به خطر افتادن آنها مسئولانه رفتار کنند.

آگهی

امارات عربی متحده در واکنش به تنش های اخیر در خلیج فارس که با سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکا توسط یگان موشکی سپاه پاسداران وارد مرحله تازه شده خواستار حل این مناقشه از طریق گفتگو شده است.

اماراتی ها که در اتئلاف سیاسی با عربستان روابط دیپلماتیک خود را تا سطح کاردار با ایران کاهش داده و بر سر مناقشات ارضی با تهران اختلافات اساسی دارند، نگران از تشدید تنش ها در خاورمیانه خواهان گفتگو با ایران و آمریکا شده اند.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات با انتشار مطلبی بر روی توییتر اعلام کرد: «تنش‌ها در خلیج (فارس) تنها از راه سیاسی قابل حل است.»

این مسئول بلند پایه اماراتی در ادامه تاکید می کند: «حل بحرانی که از مدت ها قبل در این منطقه شکل گرفته نیازمند یافتن راه حل های سیاسی از طریق گفتگو و مذاکره است.»

وزیر مشاور در امور خارجه امارات همچنین یادور شده است که مشارکت بازیگران منطقه ای برای دستیابی به راه حل های پایدار می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

پس از حمله به پهپاد تجسسی آمریکا بر فراز تنگه هرمز که تهران مدعی است از خاک امارات به پرواز درآمده و در حریم هوایی ایران سرنگون شده است، کاردار سفارت امارات به وزارت امور خارجه ایران احضار شد.

بر اساس این گزارش تهران از این طریق اعتراض خود را نسبت به ارائه تسهیلات از سوی امارات به نیروهای خارجی و فراهم کردن زمینه تعرض به حریم ایران به امارات اعلام کرده است.

دونالد ترامپ صبح جمعه با انتشار توییتی اعلام کرد که در واکنش به سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» حمله ای تدارک دیده شده به سه نقطه از خاک ایران را در آخرین دقایق متوقف کرده است.

بیشتر بخوانید:

ایران: مسئولیت جان نیروهای آمریکایی بر عهده مقامات کاخ سفید است

تنش میان ایران و آمریکا درحالی می رفت تا با سرنگونی پهپاد آمریکایی وارد مرحله کنترل نشده ای شود که یک فرمانده سپاه پس از حادثه اعلام کرد یک هواپیمای نظامی آمریکایی با ۳۵ سرنشین نیز در شعاع پروازی پهپاد وارد حریم هوایی ایران شده بود اما مورد حمله قرار نگرفت.

امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اعلام این مطلب، اخطار به «نیروهای تروریست» آمریکایی را هدف اصلی حمله به پهپاد قلمداد و تاکید کرده بود که نیروهای پدافند هوایی پیش از اقدام به شلیک به سوی پهپاد آمریکایی چند بار نسبت به ورود به حریم هوایی ایران هشدار داده بودند.

بیشتر بخوانید:

در همین راستا یک فرمانده دیگر سپاه پاسداران روز یکشنبه ضمن هشدار در باره هرگونه رفتار اشتباه آمریکا در منطقه از مقامات کاخ سفید خواست تا نسبت به حفظ جان نیروهای آمریکایی و به خطر افتادن آنها مسئولانه رفتار کنند.

به گزارش فارس غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء در ادامه تاکید کرد که ایران در پی جنگ نیست اما در برابر هرگونه تهدید با قدرت از منافع خود دفاع می کند.

این فرمانده سپاه همچنین گفته است که در صورت رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا دامنه تنش «از سوی هیچ کشوری قابل مدیریت نخواهد بود.»

از سوی دیگر جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز یکشنبه در اشاره به حمله تلافی جویانه پنجشنبه شب بر ضد ایران که در آخرین دقایق با دستور دونالد ترامپ متوقف شد از تهران خواست تا احتیاط و خویشتنداری ایالات متحده را نشانه ضعف این کشور تفسیر نکند.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برایان هوک: آمریکا حاضر است روابط دیپلماتیک خود با ایران را از سر گیرد

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟

رونمایی از جدیدترین فناوری‌های پهپادی و نظامی دنیا در نمایشگاه ابوظبی