دودستگی در جهان عرب درباره طرح آمریکا برای حل و فصل اختلاف اسرائیل و فلسطینی‌ها

دودستگی در جهان عرب درباره طرح آمریکا برای حل و فصل اختلاف اسرائیل و فلسطینی‌ها
Copyright رويترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این طرح «صلح برای رفاه» نام دارد و قرار است از بخش اقتصادی آن طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) در جریان کنفرانس دو روزۀ بحرین توسط جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ رونمایی شود. اما زمان رونمایی از بخش سیاسی طرح هنوز معلوم نیست.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز شنبه برای اولین بار، جزئیاتی از طرح خود با موضوع حل و فصل اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها منتشر کرد. واشنگتن اعلام کرد که قرار است در چهارچوب این طرح، یک سرمایه‌گذاری عظیم ۵۰ میلیارد دلاری با هدف بازسازی اقتصاد فسلطین و دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی فلسطینی‌ها انجام شود.

این طرح «صلح برای رفاه» نام دارد و قرار است از بخش اقتصادی آن طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) در جریان کنفرانس دو روزۀ بحرین توسط جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید رونمایی شود اما زمان رونمایی از بخش سیاسی طرح هنوز معلوم نیست.

آمریکا اصرار دارد که در چهارچوب این طرح، یک سرمایه‌گذاری عظیم جهانی برای رشد اقتصاد سرزمین‌های فلسطینی و همسایگان عرب آنها انجام خواهد شد. اما نبود یک راه حل سیاسی که واشنگتن می‌گوید بعدا دربارۀ آن سخن خواهد گفت، باعث شده است که این طرح نه تنها از سوی فلسطینی‌ها بلکه از سوی بسیاری از کشورهای عربی حتی برخی از متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس رد شود.

اعتراض جهان عرب به طرح «صلح برای رفاه»

بنا بر اخبار رسانه‌های بین المللی، طرح کوشنر از سودان تا کویت رد شده است و بسیاری از سیاستمداران و مفسران عرب، آن را یک «اتلاف وقت بزرگ» و «طرحی مرده حتی پیش از تولد» خوانده‌اند.

روز یکشنبه همچنین هزاران نفر در مراکش در اعتراض به آنچه «کنگره شرم‌آور بحرین» خوانده می‌شد، به خیابان‌ها آمدند.

فلسطینی‌ها از اولین گروههایی بودند که این طرح را رد کردند. آنها می‌گویند که واشنگتن باید در اولین گام به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل پایان دهد.

حنان عشراوی، سیاستمدار زن فلسطینی و مشاور محمود عباس در تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: «به محاصرۀ غزه و سرقت زمین‌ها و منابع و پول‌های فلسطینی‌ها توسط اسرائیل پایان دهید، به ما آزادی حرکت و حق کنترل بر حریم هوایی، آبهای سرزمینی و مرزهایمان را بدهید ... و سپس ببینید که چگونه به عنوان انسانهایی آزاد و مستقل، اقتصادی پویا و موفق بوجود می‌آوریم.»

شکری بشاره، وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفت: «ما برای ساختن کشورمان نیاز به نشست بحرین نداریم. ما به صلح نیاز داریم و این سخن که به دنبال احیای اقتصاد صلح نیز خواهد آمد، نگاهی غیرواقعی و توهم‌آمیز است.»

سازمان آزادیبخش فلسطین نیز طرح جرد کوشنر را محکوم کرد و آن را مجموعه‌ای از «وعده‌های انتزاعی» خواند.
به گفتۀ این سازمان، در چهارچوب این طرح می‌خواهند به فلسطینی‌ها رشوه دهند تا اشغالگری‌های اسرائیل را بپذیرند. این سازمان تاکید کرد که تنها راه حل مشکل اعراب و اسرائیل، راه حل سیاسی خواهد بود.

احزاب چپ و لیبرال مصر نیز این طرح را تلاشی برای مشروعیت دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توصیف کردند.

لبنان اعلام کرد که از طرح «صلح برای رفاه» حمایت نخواهد کرد. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنهایی که فکر می‌کنند با صرف میلیاردها دلار می‌توانند لبنان را که دچار بحران اقتصادی است فریب دهند یا از اصولی که به آن باور دارد دور کنند، اشتباه کرده‌اند.... در لبنان هیچ سرمایه‌گذاری که با هزینۀ فلسطین انجام شود، بارور نخواهد شد.»

ابهامات دربارۀ راه حل سیاسی طرح آمریکا

بعد سیاسی این طرح همچنان محرمانه نگه داشته شده، با این وجود شنیده‌ها حاکی از آن است که آقای کوشنر راه حل «دو دولت» را که جامعه جهانی از آن استقبال کرده بود و امید می‌رفت با اجرایی شدن آن، سرانجام در کنار اسرائیل، یک کشور مستقل فلسطین شامل کرانه باختری رود اردن، شرق بیت‌المقدس و غزه تشکیل شود، رد کرده است.

مقامات فلسطینی نشست بحرین را که به ابتکار آمریکا برگزار شده، تحریم کرده‌اند. کاخ سفید نیز دولت اسرائیل را برای شرکت در این نشست دعوت نکرده است.

تا کنون متحدان اصلی آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی همچنین مصر و اردن و مراکش اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت خواهند داشت اما لبنان و عراق در این نشست شرکت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

داماد ترامپ: فلسطینی‌ها سزاوار خودمختاری هستند اما نمی‌توانند حکومت کنند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولد کشوری جدید در جهان؛ «پادشاهی کوه زرد» در سرزمینی میان مصر و سودان

فرستاده ویژه آمریکا: جزئیات طرح صلح خاورمیانه را محرمانه نگاه داشته‌ایم

تصاویری از زادگاه عیسی مسیح در آستانه کریسمس؛ فضای متفاوت بیت‌اللحم زیر سایه جنگ غزه