ظریف:تیم «ب» نزدیک بود کار دست ترامپ بدهد

پهپاد «ام‌کیو-4 سی تریتون / MQ-4C Triton»
پهپاد «ام‌کیو-4 سی تریتون / MQ-4C Triton» Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایران در این پیام همچنین ضمن اشاره به نقش مخرب نزدیکان و متحدان جنگ طلب ترامپ که وی از آن به عنوان تیم «ب» (بولتون، بی بی، بن سلمان و بن زائد) نام می برد، تاکید می کند که این تیم تنها چند لحظه با درگیر کردن رئیس جمهوری آمریکا با یک رویارویی نظامی فاصله داشتند.

آگهی

محمد جواد ظریف ضمن اشاره به تجاوز یک پهپاد جاسوسی دیگر به حریم هوایی ایران که اواخر ماه مه صورت گرفته و با شلیک هشدار ایران مواجه  مواجه شده بود نسبت به «اقدامات خطرآفرین» آمریکا در منطقه هشدار داد.

وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که این پهپاد از نوع «ام کیو ۹» بوده و در تاریخ ۲۶ ماه مه وارد حریم هوایی ایران شده است.

آقای ظریف همراه با این توییت عکسی گرافیکی از مسیر طی شده توسط پهپاد یاد شده و مدت زمان پروازی آن را بین ساعات ۱۹.۱۲.۹ و ۲۲.۵۲.۷ منتشر کرده است.

بر اساس این نقشه گرافیکی پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شده و ساعت ۲۰.۲۹ بر فراز آبهای بین المللی در منطقه عسلویه به پرواز درآمده و سپس بین ساعات ۲۱.۰۳ و پس از دریافت اخطار در ساعت ۲۰.۳۰ حوالی ساعت ۲۱.۲۹ از حریم هوایی ایران خارج شده است.

به موجب مختصات اشاره شده در این نقشه، پهپاد آمریکایی بین ساعات ۲۱.۳۰ و ۲۱.۳۳ در حالی که باردیگر تلاش داشته تا به مرز دریایی ایران نزدیک شود دوبار اخطار دریافت کرده است.

دو روز پیش، محمدعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران ایران گفته بود یک هفته قبل از سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین ارتش آمریکا، به سوی یک پهپاد دیگر این کشور موشک هشدار شلیک شده است.

وزیر امور خارجه ایران در این پیام همچنین ضمن اشاره به نقش مخرب نزدیکان و متحدان جنگ طلب ترامپ که وی از آن به عنوان تیم «ب» (بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زائد) نام می برد، تاکید می کند که این تیم تنها چند لحظه با درگیر کردن رئیس جمهوری آمریکا با یک رویارویی نظامی فاصله داشتند.

آقای ظریف برای توضیح این مسئله همچنین دیگر تلاش های انجام شده از جمله خریداری کردن قایق های سریع السیر و تماس های تلفنی برای هماهنگ ساختن طرح نسبت دادن انفجار نفت کش ها به ایران را مورد اشاره قرار می دهد.

بخشی از اشاره محمد جواد ظریف در این پیام که در آن به تماس های تلفنی اشاره دارد به ظاهر به مکالمه تلفنی روز جمعه میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مربوط می شود.

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی تصریح کرده بود که در این تماس تلفنی تمایلی برای گفتگو در خصوص ماجرای قتل جمال خاشقجی نداشته و تنها مسائلی مرتبط با تهران و نفت مطرح شده است.

وزیر خارجه ایران روز شنبه نیز با انتشار پیامی توییتری نقشه ای از محل سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» و نیز فاصله مرزهای ایران و آمریکا را منتشر کرده بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این پیام همتای ایرانی خود گفته بود که نقشه ای که محمد جواد ظریف برای توضیح محل سرنگونی پهپاد منتشر کرده به هیچ وجه واقعیت ماجرا را تغییر نمی دهد.

بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به اسرائیل سفر کرده روز یکشنبه پیش از گفتگو با بنیامین نتانیاهو ضمن هشدار به ایران تاکید کرده بود که تهران نباید احتیاط و خویشتن داری آمریکا برای تهاجم نظامی را به منزله ضعف تفسیر کند.

بیشتر بخوانید:

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف:‌ برابر فشارهای بین‌المللی کوتاه نمی‌آییم

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است