زندگی در سایه تحریم‌ها؛ «صدای استخوان‌مان را می‌شنویم»

تصویر از ویدیوی اسوشیتدپرس
تصویر از ویدیوی اسوشیتدپرس Copyright تصویر از ویدیوی اسوشیتدپرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران در راه است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با برخی شهروندان درباره تاثیر تحریم‌ها بر زندگی روزمره‌شان گفت‌وگو کرده است.

آگهی

در آستانه اعلام مجازات‌های جدید اقتصادی آمریکا علیه ایران خبرگزاری آسوشیتدپرس با برخی شهروندان درباره تاثیر تحریم‌ها بر زندگی روزمره‌شان گفت‌وگو کرده است.

با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران وضع شده است. این در حالی ‌است که قرار است از روز دوشنبه تحریم‌های دیگری نیز علیه تهران اعمال شود.

«صدای استخوان‌مان را می‌شنویم»

شیوا کشاورز ۲۲ ساله، حسابدار است. او در مرکز خرید چارسوق تهران مشغول دیدن مغازه‌های موبایل فروشی است. او می‌گوید: «جنگ اقتصادی وجود دارد و فشار به مردم زیاد شده است. می‌گویند تحمل کنید، صدای استحوانمان هم درآمده است.»

شیوا کشاورز

پوریا حسینی، ۲۸ ساله و فروشنده موبایل و لوازم جانبی آن درباره تاثیر تحریم‌ها بر شغلش اینطور توضیح می‌دهد: «بیشتر به خاطر تحریم‌ها بوده و وقتی جنس نیاید و جلوی جنس را بگیرند، باید با دلار قیمت بالا همان جنس را بخریم. وقتی با دلار پایین بخریم با دلار پایین هم به مردم می‌فروشیم، ولی وقتی با دلار ۱۳ هزار تومانی باید جنس را بخری که نمی‌شود آن را ارزان‌تر فروخت و ضرر کرد.»

«قدرت خرید مردم ۵۰ درصد پایین آمده است»

نصرالله پازوکی، فروشنده لباس در بازار بزرگ تهران مشاهداتش از کاهش قدرت خرید مردم را اینطور روایت می‌کند: «قدرت خرید مردم به نظر من بیش از ۵۰ درصد پایین آمده است. کارگر و کارمندی که بین ۱۵۰۰ تا ۲ میلیون حقوق ماهیانه دارد باید چه کند؟ وای به حال روزی که مستاجر هم باشد. پول نان و سیب زمینی اش در نمی‌آید. واویلا»

آقای پازوکی ادامه می‌دهد: «وقتی اینجا بتوانیم مواد اولیه داشته باشیم و تولید کنیم تحریم‌ها کارساز نخواهد بود. اینجا اختلاس‌گر نباشد و فردی که سر کار می‌آید و مدیر می‌شود بتواند کارش را صادقانه انجام دهد مشکل نخواهیم داشت اما مشکل اینجا شروع می‌شود که می‌بینیم که فرد شش ماه کار می‌کند و بعدش چهار تا روزنامه می‌نویسند که فلانی میلیاردی اختلاس کرد و پول‌ها را برد. این پول‌ها مال چه کسی است؟ مال همین مردم است.»

نصرالله پازوکی

جعفر موسوی، خرده‌فروش مواد غذایی در بازار تهران است. او هم می‌گوید: « نمی‌شود گفت که تحریم‌ها تاثیرگذار نیست اما خودمان هم با خودمان وارد جنگ اقتصادی شدیم. من با شما و شما با آن آقای دیگر. اگر همه یکپارچه شوند این‌ها خنثی می‌شود. باید دولتمردان و تولید کننده و مردم کنار هم قرار بگیرند.»

جعفر موسوی

حسین رستمی ۳۳ ساله با موتور مسافرکشی می‌کند. او معتقد است که هزینه‌ها خیلی سنگین شده و در توضیح حرف خود می‌گوید: « لنتی که ۱۰ هزار تومان می‌خریدم، حالا ۵۰ هزار تومان شده است. شما فکر کنید کسی که حقوق پایه می‌گیرد چطور می‌خواهد با این پول کرایه رفت و آمد و کرایه خانه و پوشک بچه را بپردازد. کم کاری مسوولان است وگرنه اینجا خیلی امکانات داریم، آنقدر امکانات داریم که می‌توانیم ۳۰ کشور اروپایی را هم حمایت کنیم.»

زندگی نه تنها در تهران پایتخت ایران که در بسیاری نقاط کشور دشوار شده است. واشنگتن به زودی دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران وضع خواهد کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شعار «نه به جنگ با ایران» در دهلی نو

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است