جغدهای مجتبی رمزی در نمایشگاه پاریس

مجتبی رمزی، هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی
مجتبی رمزی، هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«جغد نماد خرد است. این کاراکتر در فرهنگ کهن ما دستیار اهورامزداست. ترجمه اسم تاریخی این موجود را هنوز هم در فارسی به کار می‌بریم و به آن "مرغ حق" می‌گوییم.»

آگهی

گزارش از مسعود سالاری

تندیس‌های مجتبی رمزی، هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی در گالری نیکولا فلامل پاریس در معرض تماشای هنردوستان فرانسوی و ایرانیان ساکن فرانسه قرار گرفت.

رمزی که به ویژه با تندیس‌های جغدش در ایران شناخته می‌شود در این نمایشگاه آثار تازه‌ای را عرضه کرده که در آنها از حیوانات و موجودات ترکیبی یا اسفنکس‌ها در هنر باستانی الهام گرفته است. جغدهای دکوراتیو او این بار با حیوانات دیگر یا با انسان ترکیب شده‌اند.

او درباره یکی از کارهای موجود در این نمایشگاه که «پریزاده» نام دارد، به خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «پریزاده بزرگ‌ترین کار نمایشگاه من است. این اثر در واقع نمونه بزرگ از یک مجموعه ۷ مجسمه‌ای کوچک از حیوانات ترکیبی است که نام آن را "پری‌رو تاب مستوری ندارد" گذاشته‌ام. یک جور زندگی نو و حرکت زایشی در این فیگورها دیده می‌شود.»

اندکی آن‌سوتر و در پشت ویترین نمایشگاه که خیابان را به فضای درون دعوت می‌کند، مجتبی رمزی ما را به دیدن دو مجسمه فیروزه‌ای می‌برد. او یک از این دو مجسمه را در دست گرفته و می‌گوید: «اسم این "شهربانو"ست، فیگوری شبیه آناهیتا.»

تندیس زن بالدار با سر جغد را به سوی دوربین گرفته و چنین ادامه می‌دهد: «جغد نماد خرد است. این کاراکتر در فرهنگ کهن ما دستیار اهورامزداست. ترجمه اسم تاریخی این موجود را هنوز هم در فارسی به کار می‌بریم و به آن "مرغ حق" می‌گوییم.»

هنرمند مجسمه‌ساز ایرانی درباره رنگ این دو تندیس می‌گوید: «من این رنگ فیروزه‌ای را خیلی دوست دارم چون رنگ خاصی در فرهنگ کهن ایرانی است و من سعی کرده‌ام که آن را کمی امروزی‌تر کنم. البته تم‌های خاص مانند تاس و عدد و شماره و اینها را هم که در معمولا در کارهایم دیده می‌شود به آن اضافه کرده‌ام.»

مجموعه «پری‌رو»

در یکی از ویترین‌های نمایشگاه نیکولا فلامل مجموعه‌ای از چند تندیس برنزی کوچک با هیئت و شمایل جغد دیده می‌شود.

مجتبی رمزی درباره این مجموعه به خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «این همان هفت مجسمه کوچک به نام "پری‌رو" است. ایده کلی هر کدام از این مجسمه‌ها به لحاظ تصویری از هنر باستانی و پیش از تاریخ خودمان آمده است، از الهه‌ها و فیگورهای مربوط به مفاهیمی چون مادر و باروری و نیز از مجسمه‌هایی که در گذشته نقش توتم داشته‌اند و پرستش می‌شده‌اند. نمونه‌هایی از این کارها در دوره عیلام، عصر مفرغ‌های لرستان و سایر دوره‌های تاریخی در منطقه ما زیاد دیده می‌شود.»

رمزی درباره این عناصر پیشاتاریخی و تاریخی که نظیرشان را در کارهای خودش شخصی‌سازی کرده چنین توضیح می‌دهد: «اینها اسفنکس‌های امروزی من هستند. آنها حیوانات تلفیقی بودند که برای روایتی در گذشته ساخته می‌شدند و من هم اکنون دارم با مجموعه‌ای از مخلوقات و حیوانات ترکیبی خودم، روایت خودم را بازگو می‌کنم.»

این نخستین بار نیست که مجتبی رمزی در پاریس نمایشگاه می‌گذارد. حسام خلعتبری، مدیر گالری نیکولا فلامل پاریس درباره این هنرمند و حضورش در پاریس می‌گوید: «مجتبی رمزی یکی از هنرمندان بسیار خوب ایرانی است. او سه سال پیش هم در گالری ما یک نمایشگاه انفرادی داشته است.»

به گفته خلعتبری نمایشگاه آثار مجتبی رمزی که «جذابیت حیوانات» (Animal charm) نام دارد، از پنج‌شنبه ۲۳ خرداد در گالری نیکولا فلامل آغاز شده و دست کم تا پنج‌شنبه ۶ تیر برپا خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایشگاه دوسالانه ونیز؛ هنرمندان ایرانی هم حضور دارند

هنرمند ایرانی با «پایان شب سیه سپید است» به فرانسه آمد

نوید زمستانی پر رونق برای هنر نقاشی در گالری‌های تهران