سندرز از لایحه حذف هزار و ششصد میلیارد دلار بدهی دانشجویان آمریکا رونمایی کرد

سناتور برنی سندرز
سناتور برنی سندرز Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«این نسل به "جرم" تحصیل در دانشگاه تا آخر عمر محکوم به بدهکاری است و این موضوع باید پایان بگیرد.»

آگهی

برنی سندرز، نماینده دموکرات ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا از لایحه مشترک خود با ائتلاف پارلمانی گروه مترقی برای حذف بدهی دانشجویان رونمایی کرد.

بر پایه این طرح که «کالج [دانشگاه] برای همه» نام دارد، دانشجویان آمریکایی به تدریج از بازپرداخت بدهی وام‌های دانشجویی که دریافت کرده‌اند، معاف خواهند شد.

برنی سندرز که از او به عنوان یکی از نامزدهای پیشتاز در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا و یکی از رقبای اصلی دونالد ترامپ نام برده می‌شود، این طرح جنجالی را تنها چند روز پیش از برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها ارائه می‌کند. انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است در سال ۲۰۲۰ برگزار شود.

ایلهان عمر، نخستین نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا روز دوشنبه ۳ تیر به همراه برنی سندرز در رونمایی از طرح جنجالی حذف بدهی دانشجویان شرکت داشت. سندرز که روز دوشنبه ۳ تیر به همراه این نماینده و چند تن دیگر از نمایندگان دموکرات در برابر گروهی از هواداران این حزب در ایالت کارولینای جنوبی سخنرانی می‌کرد، گفت: «برای نسلی که بحران مالی وال‌استریت در سال ۲۰۰۸ را تجربه کرده، باید تمام بدهی‌های دانشجویی را حذف کرد. این نسل به "جرم" تحصیل در دانشگاه تا آخر عمر محکوم به بدهکاری است و این موضوع باید پایان بگیرد.»

بنا بر پیش‌بینی برخی کارشناسان، پیشنهاد تازه آقای سندرز به افزایش محبوبیت او کمک شایانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس این طرح بلندپروازانه، بدهی کنونی دانشجویان آمریکایی که مبلغ کلی آن به هزار و ششصد میلیارد دلار می‌رسد، بخشوده خواهد شد. قرار است حذف این درآمد با افزایش نیم درصدی مالیات بر درآمد معاملات بورس وال‌استریت آمریکا جبران شود. بر پایه محاسبات رسمی، در صورت افزایش مالیات وال‌استریت درآمدی بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار طی ده سال آینده نصیب دولت فدرال آمریکا خواهد شد. آقای سندرز امیدوار است با این درآمد بتواند ضمن بخشودن بدهی‌های ۴۵ میلیون دانشجوی بدهکار، آموزش عالی همگانی را برای شهروندان آمریکایی رایگان نموده و شهریه دانشگاه‌های خصوصی را نیز کاهش دهد.

مساله وام‌های دانشجویی برای پرداخت شهریه‌های سنگین و دیگر هزینه‌های تحصیلات عالی همواره یکی از مشکلات دانشجویان در آمریکا بوده است. دانشجویان در آمریکا به طور کلی بدهی‌های بسیار زیادی دارند، به طوری که بیشتر آنان تا سال‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی مجبور به بازپرداخت وام‌های خود هستند. آنها به ویژه در سنین ۱۸ تا ۲۲ سالگی که هنوز درک درستی از دشواری بازپرداخت وام ندارند با امید به تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان، به راحتی با پیشنهاد دریافت وام و شرایط بانک موافقت می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز رسمی کارزار انتخاباتی برنی سندرز؛ «در برابر طمع‌کاری نظام سرمایه‌داری می‌ایستم»

برنی سندرز؛ تنها شانس آمریکا برای شکست دونالد ترامپ؟

برنی سندرز نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد