وزارت خارجه ایران: آمریکایی‌ها هر هفته هم به منطقه بیایند نمی‌توانند علیه ما ائتلاف ایجاد کنند

وزارت خارجه ایران: آمریکایی‌ها هر هفته هم به منطقه بیایند نمی‌توانند علیه ما ائتلاف ایجاد کنند
Copyright تسنیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«خیلی منتظر اروپا نماندیم و نخواهیم بود و با کشورهای دوست به دنبال راهکارهایی هستیم و این تلاش ها از سوی دوستان و همسایگان ما از جمله روسیه ادامه دارد.»

آگهی

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید ایالات متحده آمریکا توانایی ایجاد ائتلاف علیه ایران را ندارد.

آقای موسوی روز دوشنبه و در نشست هفتگی خود درباره سفر وزیر خارجه ایالات متحده به کشورهای عرب خاورمیانه گفت: «اینکه دست به ائتلاف سازی بزنند چیز جدیدی نیست و تا حالا شکننده بوده و شکست خورده است. ایران کشور مقتدری است و جایگاه محکمی در منطقه دارد و ائتلاف سازی علیه ایران کار ساده ای نیست و هر هفته هم به منطقه تشریف بیاورند کاری از پیش نخواهند برد. تناقض در رفتارهای آنها ریشه در بلاتکلیفی و سردرگمی سیاسی آنها دارد. احتمال تشتت در تیم تصمیم گیری فعلی در آمریکاست و هر کس برای خودش سازی می زند و گاهی شرط و شروط می گذارند و بر می دارند ما به شرط و شروط ها اعتنایی نمی گذاریم و آنچه برای ما مهم است اقدام عملی است و ما به این حرف ها خیلی اعتنا نمی کنیم.»

وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه و در جریان سفر به خاورمیانه اعلام کرد در پی تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه ایران است.

آقای موسوی درباره تشدید بی‌سابقه تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده افزود: «به رغم فشارها و لفاظی‌ها دیپلماسی ادامه دارد و رفت و آمدهای دیپلماتیک و ابتکارات دیپلماتیک از سوی ایران و برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه ای برای کاهش تنش در منطقه ادامه دارد. ما هم از هرگونه کاهش تنش استقبال می کنیم و به دنبال افزایش تنش و مشکلات پس از آن نیستیم. آن‌هایی که دنبال این راه حل ها هستند به علت این تنش‌ها رجوع می دهیم که همان بدعهدی‌ها و تروریسم اقتصادی است که علیه ملت ایران تحمیل شده است.»

ایران تحریم‌های سنگین ایالات متحده از جمله تلاش واشنگتن برای ممنوعیت کامل صادرات نفت خود را «تروریسم اقتصادی» توصیف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تشدید بی‌سابقه تنش میان ایران و آمریکا در تنگه هرمز در پی سرنگونی یک پهپاد شناسایی آمریکایی گفت: «اقدامات دیپلماتیک و حقوقی را انجام دادیم از جمله نامه به شورای امنیت و سازمان ملل و امیدواریم با شواهد و مدارک ارائه شده متجاوزان و آنهایی که دنبال تبلیغات منفی هستند بفهمند کار اشتباهی کردند و این پیگیری ها ادامه دارد.»

یک روز پس از سرنگونی این پهپاد، دونالد ترامپ اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور برای بمباران سه هدف نظامی آماده شده بودند اما وی ۱۰ دقیقه پیش از عملیات، به دلیل عدم تناسب تلفات انسانی با هدف قرار گرفتن یک پهپاد بی‌نام دستور لغو آن را صادر کرد.

صفحه ویژه تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا

منتظر اروپایی‌ها نمی‌مانیم

در حالی که ایران هفته گذشته اعلام کرد در روزهای آینده میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از حد تعیین شده در برجام (۳۰۰ کیلوگرم) بالاتر خواهد برد، کشورهای اروپایی از تهران می‌خواهند تا همچنان به مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: «با خروج غیرقانونی آمریکا کشورهای باقیمانده متعهد شده بودند نگذارند این دستاورد از بین برود ولی جز اندک تقلای شرکای ما بقیه کاری نکردند و ایران علیرغم میل خود مجبور شد در داخل مکانیسم برجام به عکس العمل دست بزند و برخی تعهدات را کاهش دهد. ما خیلی منتظر اروپا نماندیم و نخواهیم بود و با کشورهای دوست به دنبال راهکارهایی هستیم و این تلاش ها از سوی دوستان و همسایگان ما از جمله روسیه ادامه دارد.»

آقای موسوی با انتقاد از مواضع وزارت خارجه بریتانیا پس از سفر اندرو موریسون، وزیر مشاور امور خاورمیانه دولت محافظه‌کار به تهران گفت: «این شیوه انگلیسی ها به ویژه در سفر اخیر غیرسازنده می دانیم، موریسون برای آشنایی با مواضع ایران به کشور سفر کرد و دیدارهایی با مقامات ایران از جمله عراقچی داشت که دیدار بسیار صریحی بود، طرفین مواضع خود را بیان کردند و طرف ایرانی تمام موارد را به خاطر اینکه ایشان تازه کار است و تازه وارد این عرصه شده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره موضع نزدیک بریتانیا با ایالات متحده آمریکا نسبت به بحران تهران-واشنگتن گفت: «شاید بتوان گفت انگلیس با توجه به گرفتارهای داخلی و با بی دولتی مواجه و گرفتار بحران برگزیت است و شاید پشتوانه اتحادیه اروپا را دارد با سیاست های آمریکا همسو شده و همراهی با این سیاست ها برای ایران غیرقابل قبول است.»

بیشتر بخوانید:اندرو موریسون: مسئولیت ایران در حمله به نفت‌کش‌ها تقریبا قطعی است

اعتراض به تحصن همسر نازنین زاغری در برابر سفارت ایران در لندن

سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از بست نشینی همسر نازنین زاغری گفت: «تصمیم گیری درباره مجرمان امنیتی را قوه قضاییه انجام می دهد. خانم زاغری یک فرد دوتابعیتی است و ایران به صراحت اعلام کرده و قوانین ما هم نشان می دهد که ایران دوتابعیتی را نمی پذیرد. زاغری را تبعه ایران می‌دانیم و جرم آن امنیتی است و در حال گذراندن دوران محکومیت است. چنین کارهایی که به شانتاژ و جلب توجه شبیه است به حل این پرونده کمک نخواهد کرد و هرگونه مزاحمت برای کارهای عادی و جاری سفارت در لندن را نمی پذیریم به آنها اعلام و خلاف کنوانسیون های بین المللی است و نمی تواند مورد پذیرش ایران قرار بگیرد.»

براساس قوانین ایران، افرادی که تابعیت مضاعف کسب می‌کنند، کماکان بر تابعیت ایرانی خود باقی می‌مانند. به این ترتیب در صورت تعقیب و محکومیت کیفری چنین شهروندانی، آن‌ها حق برخوداری از حمایت کنسولی را نخواهند داشت. خانم زاغری به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی به پنج سال زندان محکوم شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا، بریتانیا، عربستان و امارات درباره ایران بیانیه مشترک منتشر کردند

پمپئو: ایران مسئول حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان است

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند