تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف علیه ایران؛ پمپئو به عربستان و امارات رفت

تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف علیه ایران؛ پمپئو به عربستان و امارات رفت
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«چالش ما برای عقب راندن بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان شکل گرفته است.»

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی درباره افزایش تنش‌ در منطقه گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه ایالات متحده پس از ملاقات با پادشاه سعودی در جده یک پیام توییتری نوشت: درباره نیاز به تقویت موازین امنیتی دریایی در تنگه هرمز پس از حمله به نفت‌کش‌ها در خلیج [فارس] هم گفت‌وگو کردیم. آزادی دریانوردی مهمترین چیز است.»

مایک پمپئو در آستانه سفر خود به خاورمیانه گفته بود که در پی تشکیل یک ائتلاف بزرگ جهانی علیه ایران است. او بعد از یک هفته پر تنش میان ایران و آمریکا اکنون قصد دارد با توقف در جده و ابوظبی بر سر راه خود به هند، درباره کاهش تأثیر فعالیت‌های ایران در منطقه با مقام‌های سعودی و اماراتی گفتگو کند.

آقای پمپئو روز یکشنبه دوم تیر پیش از سوار شدن به هواپیما گفت: «قرار است درباره این صحبت کنیم که چگونه از نظر راهبردی با یکدیگر هم‌پیمان شویم و چگونه می‌توانیم یک ائتلاف جهانی [علیه ایران] تشکیل دهیم؛ ائتلافی که نه تنها کشورهای حوزه خلیج فارس، بلکه کشورهای دیگر در آسیا و اروپا را هم شامل شود.»

وزیر خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به حمایت از «تروریسم» افزود: «کشورها باید توجه داشته باشند که چالش ما برای عقب راندن بزرگ‌ترین حکومت حامی ترور در جهان شکل گرفته است.»

او در حالی که این سخنان را بیان می‌کرد، مانند دونالد ترامپ بار دیگر بر آمادگی کشورش برای مذاکره «بدون پیش‌شرط» با ایران تأکید کرد. وی با این حال در مورد دیگر اهداف خود از سفر به امارات و عربستان افزود: «هدف ما از این گفتگوها آن است که اجازه ندهیم ایران ترور را تأمین مالی کند، سلاح هسته‌ای بسازد و برنامه موشکی خود را پیش ببرد. ما به این ترتیب امنیت منافع آمریکا و مردم این کشور را در سراسر جهان تأمین خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:

آقای پمپئو پس از ورود به عربستان در دیدار با ولیعهد این کشور نیز بر اهمیت تضمین امنیت جهانی انرژی تاکید کرد. در این دیدار وزیر خارجه آمریکا همچنین خواستار پیش‌بینی تدابیری برای خنثی کردن تاثیر برخی رفتارهای خصمانه در منطقه بر تعادل و عرضه آزادانه نفت شد.

وزیر خارجه آمریکا سپس به امارات عربی متحده سفر کرد و در دیدار با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و قائم مقام فرمانده کل قوای مسلح امارات گفت که ایالات متحده در حال تشکیل یک ائتلاف فراگیر با مشارکت عموم متحدانش برای برقراری امنیت لازم در آب‌های خاورمیانه برای حافظت از کشتی‌های تجاری است.

آقای پمپئو قرار است به هند رفته و پس از آن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در سفر آتی به ژاپن و کره جنوبی همراهی کند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس این برنامه درست پیش از سفر آقای پمپئو اعلام شده تا چنین نشان داده شود که آمریکا با تحولات سریع و پیش‌بینی نشده‌ مواجه است.

پیش از این نیز پاتریک شاناهان، سرپرست سابق وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفته بود که دولت دونالد ترامپ در پی حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان به دنبال ایجاد اجماع جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تافتون ایرانی مهمان محبوب سفره کویتی‌ها

علی واعظ: اروپا نمی تواند در کوتاه مدت از طریق اینستکس مشکل اقتصاد ایران را حل کند

«مامور وزارت اطلاعات ایران» در آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت؛ اف‌بی‌آی به دنبال مجید دستجانی فراهانی