شفاخانه «امرجنسی» کابل شبی ۱۰ تا ۲۰ زخمی پذیرش می‌کند

شفاخانه «امرجنسی» کابل شبی ۱۰ تا ۲۰ زخمی پذیرش می‌کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مونیکا پینا، خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «در منطقه سبز در مرکز کابل هستیم. انگار در یک دژ و برج و باروی نظامی حرکت می کنیم؛ جایی که چند دیوار بتنی برای حفاظت از مردم و ساختمان‌های منطقه ساخته شده اند. حملات زیادی در همین منطقه روی داده است و هر لحظه هم احتمال وقوع یک حمله دیگر می‌رود.»

آگهی

شمار قربانیان غیرنظامی جنگ داخلی بی‌پایان افغانستان بالا وبالاتر می‌رود. تنها در سال ۲۰۱۸، یازده هزار شهروند غیرنظامی در این کشور کشته شدند. از سال ۲۰۰۱ به بعد، طالبان هیچگاه به این اندازه قدرتمند نبوده است. با وجود مذاکرات مستقیم ایالات متحده با طالبان، چشم‌اندازی برای صلح وجود ندارد. کابل، پایتخت، امن‌ترین شهر افغانستان است.

مونیکا پینا، خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «در منطقه سبز در مرکز کابل هستیم. انگار در یک دژ و برج و باروی نظامی حرکت می کنیم؛ جایی که چند دیوار بتنی برای حفاظت از مردم و ساختمان‌های منطقه ساخته شده اند. حملات زیادی در همین منطقه روی داده است و هر لحظه هم احتمال وقوع یک حمله دیگر می‌رود. به همین دلیل است که شمار پست‌های ایست و بازرسی در سال‌های اخیر بیشتر شده است.»

شفاخانه امرجنسی کابل

سال گذشته دست کم نیمی از حملات انتحاری در پایتخت روی داد. بیشتر زخمی‌ها به شفاخانه (امرجنسی Emergency) در کابل منتقل شدند. یک سازمان مردم نهاد (ان‌جی‌او) ایتالیایی این مرکز را می‌گرداند. شفاخانه‌ای که اصولا برای زخمی‌های جنگی است.

دکتر هدایت‌الله هدایت، پزشک ارشد شفاخانه امرجنسی می‌گوید: «بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ شمار مجروحان جنگی افزایش پیدا کرد. بعد از سال ۲۰۱۰ این افزایش دراماتیک بود و قابل مقایسه نیست. در حال حاضر هر روز حداقل ۱۰ تا ۲۰ زخمی را پذیرش می‌کنیم. »

امرجنسی سال گذشته به بیش از ۱۶ هزار شهروندان افغان خدمات درمانی ارائه داده است. شماری از مجروحان از ولایت غزنی در جنوب غرب کابل می‌آیند؛ جایی که درگیری‌های مسلحانه همچنان ادامه دارد. حسن یکی از آن‌ها است. او از شلیک مستقیم جان سالم به در برد.

حسن می‌گوید: «چند روز پس از بازگشت از کابل به غزنی، طالبان جلوی اتوبوس ما را گرفتند. من ردیف جلو همراه راننده نشسته بودم. سه تیر به سرم خورد. یک تیر به گوشم خورد و دو تیر دیگر نزدیک گوشم. راننده هم تیر خورد.»

حسن از شلیک مستقیم جان سالم به در برده است.

جنگ ادامه دارد و برنامه سازمان ملل نسبت به افزایش قربانیان غیرنظامی حملات هوایی ابراز نگرانی می‌کند. در سال گذشته دست‌کم هزار نفر در این حملات کشته و مجروح شدند.

اسمه دو یونگ، از مدیران امدادرسانی اتحادیه اروپا می گوید: «چند سال پیش به مردم درباره وقوع درگیری هشدار داده می شد و آن ها فرصت داشتند تا از روستاها خارج شوند. اتفاقی که الان می افتد این است که مردم ناگهان خود را وسط یک درگیری می بینند.»

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که مذاکرات صلح عملا در بن بست قرار گرفته و شمار گروه های شورشی بیشتر می شود، کارشناسان نگران وقوع خشونت های بیشر هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله انتحاری داعش در جلال‌آباد افغانستان ۲۱ کشته و زخمی بر جای گذاشت

اولین نشست جهانی جنبش روشنایی؛ توتاپ، قصور حکومت افغانستان و نقش ایران

مشاور امنیت ملی افغانستان: کمر طالبان را تا ۴ ماه آینده می‌شکنیم