تخت‌روانچی در شورای امنیت: دیگر نمی‌توان توافق هسته‌ای را حفظ کرد

تخت‌روانچی در شورای امنیت:  دیگر نمی‌توان توافق هسته‌ای را حفظ کرد
Copyright REUTERS/Shannon Stapleton
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل: «خروج آمریکا از برجام و تحمیل دوباره تحریم‌ها، برجام را تقریبا بطور کامل غیرفعال کرده است.»

آگهی

ایران روز چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که با وجود فشار کشورهای اروپایی بر ایران برای پایبندی به توافق هسته‌ای با این منطق که «هیچ جایگزین معتبر و صلح آمیزی» وجود ندارد، دیگر نمی‌توان این توافق را حفظ کرد.

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت: «خروج آمریکا از برجام و تحمیل دوبارۀ تحریم‌ها، برجام را تقریبا بطور کامل غیرفعال کرده است.» او افزود: «ایران به تنهایی نمی‌تواند، نباید و نمی‌خواهد همۀ بار حفظ برجام را به دوش بکشد.»

ایران به امضاکنندگان اروپایی برجام تا ۸ ژوئیه مهلت داده است تا برای حفظ برجام وارد عمل شوند و اعلام کرده چنانچه اروپایی‌ها نتوانند راهی برای محافظت تهران از تحریم‌های آمریکا پیدا کنند، آماده است بار دیگر غنی سازی اورانیوم را به سطحی بالاتر از میزان تعیین شده در برجام افزایش دهد.

در واکنش به این سخنان، جاناتان کوهن نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل رفتار ایران را «عمیقا غیرسازنده» خواند و گفت: «بی‌اعتنایی ایران به شورای امنیت و رفتار نامناسب این کشور در تهدید صلح و امنیت جهانی نباید به نام حفظ یک توافق که بطور کامل هم مسیر ایران را به سمت سلاح هسته‌ای مسدود نکرده، نادیده گرفته شود.»

فرانسوا دلاتره، سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز هشدار داد که پایان دادن به این توافق «به معنای یک گام خطرناک به سمت عقب است».

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که مسکو می‌خواهد ایران همچنان به این توافق پایبند بماند؛ با این وجود او آمریکا را متهم کرد که سیگنال‌های متناقض می فرستد.

او افزود: «ما از یکسو می‌شنویم که هیچ‌کس درصدد تغییر رژیم ایران نیست و همزمان شاهد تهدیدهایی دربارۀ نابودی و تحمیل تحریم‌های جدید هستیم. آنها خواستار گفتگو هستند و به موازات آن بطور آشکار از تمایلشان برای افزایش حضور نظامی خود در منطقه سخن می‌گویند... چنین سیگنال‌هایی تنها باعث می‌شود که وضعیت در منطقه، به سمت نقطه‌ای بی‌بازگشت برود.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران محور نشست شورای امنیت؛ حامیان تهران چه کشورهایی بودند؟

اندرو موریسون: مسئولیت ایران در حمله به نفت‌کش‌ها تقریبا قطعی است

کدام شرکت‌های هواپیمایی پرواز بر فراز تنگه هرمز را متوقف کرده‌اند؟