هشدار سازمان ملل نسبت به رشد فزاینده مصرف مواد مخدر در جهان

 هشدار سازمان ملل نسبت به رشد فزاینده مصرف مواد مخدر در جهان
Copyright REUTERS/Samrang Pring
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۱۹ خود از وضعیت مواد مخدر در جهان، نسبت به افزایش شمار آسیب دیدگان مصرف این مواد و به ویژه مشتقات تریاک هشدار داده است.

آگهی

سازمان ملل متحد در گزارش سال ۲۰۱۹ خود از وضعیت مواد مخدر در جهان، نسبت به افزایش شمار آسیب دیدگان ناشی از مصرف این مواد و به ویژه مشتقات تریاک هشدار داد.

بنابر گزارش این سازمان، ۲۷۱ میلیون نفر معادل ۵.۵ درصد مردم ۱۵تا ۶۴ ساله جهان در سال گذشته مواد مخدر مصرف کرده‌اند. همزمان ۳۵ میلیون نفر با آسیب‌های حاصل از مصرف مواد دست‌ به‌ گریبان‌ هستند در حالی که از هر ۷ نفر تنها یک نفر درمان مناسب را دریافت می‌کند.

بنا بر داده های دریافتی، مشتقات تریاک در رده نخست عاملان مرگ‌و‌میر بر اثر مواد مخدر قرار دارد. در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۸۵ هزار نفر در اثر مصرف مواد جان‌باخته‌اند که دو سوم این تعداد مربوط به مشتقات تریاک بوده است.

در همین حال طبق این گزارش ۱۱ میلیون نفری که از راه تزریق مواد مخدر را دریافت می‌کنند بیش از همه در معرض آسیب و بیماری قرار دارند. بیش از نیمی از آن‌ها مبتلا به هپاتیت سی هستند و حدودا از هر ۸ نفر یک نفر ناقل بیماری ایدز است. مصرف مواد مخدر ۴۲ میلیون سال از عمر مفید افراد را از بین برده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

افغانستان با ۲۶۳ هزار هکتار زمین زیر کشت خشخاش بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان به شمار می‌رود. این کشور به تنهایی ۸۲ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند.

بعد از افغانستان، میانمار با ۳۷ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زیر کشت و مکزیک با ۳۰ هزار و ۶۰۰ هکتار در رده دوم و سوم قرار دارند.

بنابر اعلام سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ در نتیجه وضعیت خشکسالی در افغانستان و کاهش کشت خشخاش و برداشت تریاک در این کشور، زمین‌های زیر کشت خشخاش در جهان با کاهش ۱۷ درصدی در سال ۲۰۱۸ به ۳۴۶ هزار هکتار رسیده است. با این حال در مقایسه با یک دهه گذشته، زمین‌های زیر کشت خشخاش در افغانستان با افزایش ۶۰ درصدی همراه بوده‌ است.

قیمت تریاک نیز در افغانستان در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به دلیل تولید بالا کاهش داشته است.

بزرگترین و تنها راه قاچاق هروئین جهان از طریق مسیر بالکان است که منشا آن از طریق افغانستان و سپس ایران می‌گذرد. ۴۷ درصد کل میزان هروئین و مورفین کشف شده در جهان در سال ۲۰۱۷ در کشورهای درگیر این مسیر ضبط شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف محموله شش تنی هروئین به مقصد اروپا توسط ایران

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

روی آنتن؛ ویژه برنامه یورونیوز برای پوشش اخبار انتخابات پارلمان اروپا و نظرسنجی‌ها