شکایت تهران به شورای امنیت: آمریکا به حریم هوایی ایران تجاوز کرده است

Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته معاون وزیر امور خارجه دراین نامه تصریح شده است که «در صورت تکرار اقداماتی از این دست ایران دفاع از مرزهای آبی خود و مقابله با هرگونه تجاوز را حق خود می‌داند.»

آگهی

ایران می گوید که به دلیل «تجاوز» پهپاد آمریکایی به حریم هوایی این کشور رسما به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز با استناد به خبر تسنیم در این مورد تصریح کرده است که این شکایت در ارتباط با سرنگونی پهپاد تجسسی «گلوبال هاوک» آمریکا است که به تازگی بر فراز تنگه هرمز توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران منهدم و سرنگون شده است.

ایران مدعی است که این پهپاد وارد حریم هوایی ایران شده و قبل از هدف قرار گرفتن مورد هشدار و اخطار قرار گرفته بود. این درحالیست که مقامات آمریکایی معتقدند که پهپاد یاد شده در خارج از حریم هوایی ایران و برفراز آبهای بین المللی هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری تسنیم با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران آورده است: «وزارت امور خارجه در نامه‌ای شکایت خود را به شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان برد و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد به این تجاوز شکایت کرد.»

به گفته معاون وزیر امور خارجه دراین نامه تصریح شده است که «در صورت تکرار اقداماتی از این دست ایران دفاع از مرزهای آبی خود و مقابله با هرگونه تجاوز را حق خود می‌داند.»

وی همچنین ادعای طرف آمریکایی در باره خصوص سرنگونی پهپاد بر فراز آب های بین المللی را رد و تاکید کرده است که در این صورت پهپاد در خاک ایران سقوط نمی کرد.

آقای دهقانی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو ضمن اشاره به شکایت پیشین ایران به دیوان دادگستری بین المللی در باره تحریم های آمریکا یادآور شده است که دیوان لاهه «در قرار موقتی» تحریم‌های یاد شده به ‌ویژه «در زمینه غذا و دارو» را محکوم کرده است.

گفتنی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از این با انتشار توییتی به جزئیات موردی دیگر از ورود یک پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران در منطقه عسلویه اشاره و تاکید کرده بود این پهپاد پس از دریافت دو اخطار مجبور به ترک منطقه شد.

وزیر امور خارجه ایران این موارد را ناشی از تحریکات خطرناک از جانب تیم «ب» (در اشاره به بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زائد) ارزیابی و نسبت به اینگونه اقدامات هشدار داده بود.

بیشتر بخوانید:

ظریف:تیم «ب» نزدیک بود کار دست ترامپ بدهد

دبیر شورای امنیت روسیه: پهپاد آمریکایی در آسمان ایران سرنگون شده است

تنش میان تهران و واشنگتن که با اقدام متقابل ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام و تهدید نسبت به از سرگیری غنی سازی اورانیوم در سطحی بالاتر از میزان تعیین شده در توافقنامه هسته ای وارد مرحله تازه ای شده بود پس از حوادث «مشکوک» حمله به نفتکش ها و نیز سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکا به اوج خود رسیده و بیم درگیری نظامی میان طرفین را بیش از پیش برانگیخته است.

در همین راستا سنای آمریکا روز جمعه طرح پیشنهادی دو عضو دمکرات برای محدود کردن اختیارات نظامی رئیس جمهوری و جلوگیری از دسترسی دونالد ترامپ به منابع دولتی برای انجام حمله به ایران را رد کرد و بدین ترتیب دست رئیس جمهوری برای تهاجم نظامی بدون مجوز کنگره را همچنان بازگذاشت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران محور نشست شورای امنیت؛ حامیان تهران چه کشورهایی بودند؟

تازه‌ترین اظهارات ماکرون؛ از سرنگونی پهپاد آمریکایی و تحریم تا هشدار به روحانی

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند