کاهش ۴۹ درصدی تجارت ایران و آلمان؛ تحریم‌ها صادرات به اتحادیه اروپا را دشوارتر کرد

کاهش ۴۹ درصدی تجارت ایران و آلمان؛ تحریم‌ها صادرات به اتحادیه اروپا را دشوارتر کرد
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در عمل تجارت ایران با آلمان و اتحادیه اروپا را با فشار بیشتر بر صادرات ایران در سراشیبی نزول قرار داده است.

آگهی

تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در عمل تجارت ایران با آلمان و اتحادیه اروپا را با فشار بیشتر بر صادرات ایران در سراشیبی نزول قرار داده است.

تازه‌ترین گزارش اتاق بازرگانی آلمان نشان می‌دهد که حجم تجارت بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا با ایران طی چهارماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه با مدت مشابه نزدیک به ۴۹ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، ارزش تجارت دو کشور طی چهارماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ میلادی به ۵۲۹ میلیون یورو کاهش یافته که از این رقم ۴۵۰ میلیون دلار سهم صادرات آلمان به ایران است. به گزارش رویترز در حال حاضر حدود شصت شرکت آلمانی به فعالیت اقتصادی در ایران ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید:افزایش۳۹ درصدی ورود کالاهای اساسی به ایران؛ تخلیه بندری کدام کالاها کاهش یافت؟

در همین حال، مطابق گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، ارزش صادرات آلمان به ایران در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۷ خورشیدی به بیش از ۲.۴ میلیارد دلار(۲.۱۷ میلیارد یورو) رسیده بود. این رقم ۲۰ درصد از پایین‌تر از صادرات این کشور در سال ۱۳۹۶ خورشیدی بوده که با اجرای برجام از ۳ میلیارد دلار(۲.۶۴ میلیارد یورو) فراتر رفته بود.

همچنین واردات آلمان از ایران نیز طی سال ۱۳۹۷ با ۲۹ درصد کاهش نسبت به سال پیش از آن به ۲۵۴ میلیون دلار(۲۲۳ میلیون یورو) رسیده بود.

تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران نیز حاکی است که در ماه نخست سال ۱۳۹۸ خورشیدی مجموع صادرات ایران به آلمان ۲۰ میلیون دلار(۱۷.۶ میلیون یورو) و ارزش صادرات آلمان به ایران نیز ۱۲۰ میلیون دلار(۱۰۵ میلیون یورو) بوده است.

در مجموع با وجود کاهش ۲۵ درصدی واردات اتحادیه اروپا از ایران طی سال ۱۳۹۷ خورشیدی، صادرات اتحادیه اروپا به ایران طی سال گذشته تنها ۱۲ درصد کاهش یافته و به ۹ میلیارد دلار(۷.۹ میلیارد یورو) رسیده است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران پس از اجرای برجام در سال ۱۳۹۶ خورشیدی از ۱.۵ میلیارد دلار(۱.۳۲ میلیارد یورو) فراتر رفته بود.

آمریکا به عنوان یکی از پنج کشور امضاء کننده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران در ماه مه سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد و با هدف آن چه که ممانعت از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» و «حمایت ایران از تامین مالی ترورریسم در خاورمیانه» عنوان کرد، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کرد.

بیشتر بخوانید:توقف معامله غول‌های تجارت موادغذایی با ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روزنامه ولت آم زونتاگ: موارد جاسوسی ایران در آلمان افزایش یافته است

قیاس تاثیر تحریم‌های ترامپ و اوباما؛ احمدی‌نژاد و روحانی چه نتیجه‌ای رقم زدند؟

کره جنوبی نفت خام قطر و روسیه را جایگزین واردات نفتی از ایران می‌کند