از شدت گرمای هوا در اروپا کاسته می‌شود

از شدت گرمای هوا در اروپا کاسته می‌شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزهای داغ اخیر در فرانسه قربانی گرفت. روز پنج‌شنبه یک شهروند هشتاد ساله و یک کارگر ۳۷ ساله در استان آلزاس بر اثر گرما‌زدگی جان خود را از دست دادند. در شهرستان ووکلوز در جنوب شرقی فرانسه هوای گرما طاقت‌فرسا شش نفر را راهی بیمارستان کرد که یکی از آن‌ها جان خود را از دست داد.

آگهی

بعد از شش روز گرمای بی‌سابقه در اروپا، دمای هوا از سمت غرب اروپا رو به کاهش نهاده است.

در فرانسه پیش‌بینی شده بود موج گرما تا پایان روز دوشنبه ادامه پیدا کند اما کارشناسان هواشناسی اعلام کردند از روز یکشنبه ۳۰ ژوئن (نهم تیر) دمای هوا رو به کاهش گذاشته و شمال غرب فرانسه از وضعیت اضطراری بیرون آمده است.

با این‌حال برنامه هواشناسی تلویزیون فرانسه روز یکشنبه گفت که وضعیت اضطراری در ۳۲ دپارتمان (استان) کشور همچنان برقرار است.

طبق پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی، حداکثر دمای هوا در این استان‌ها به «بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد» خواهد رسید. این در حالی است که در برخی نقاط از جمله آلزاس و وله‌دوغن ممکن است به ۴۰ درجه سانتیگراد نیز برسد.

بیشتر بخوانید:

دمای هوای پاریس با وزش نسیم از ۳۵ درجه سانتیگراد در روز شنبه به ۳۰ درجه سانتیگراد در روز یکشنبه کاهش یافته است.

کاهش دما در سرتاسر فرانسه ادامه خواهد یافت اما ساکنان فرانسه باید تا رسیدن روز سه‌شنبه برای به پایان رسیدن موج گرما صبر کنند.

رویترز
فواره های آب در شهر نیس فرانسهرویترز

هوای پایتخت فرانسه همراه با موج گرما آلوده به آلاینده ازن بوده است. در همین راستا یکی از نمایندگان پارلمان اروپا پیشنهاد کرد تا همراه با «ارائه مرخصی برای موج گرما، وسایل نقلیه عمومی رایگان در اختیار شهروندان قرار گیرد.»

موج گرما از صحرای بزرگ آفریقا به اروپا رسیده است. دمای هوا روز جمعه در روستای «گالارگ لو مونتو» در جنوب فرانسه به ۴۵.۹ درجه سانتیگراد رسید. این در حالی است که رکورد قبلی دمای هوا در فرانسه در سال ۲۰۰۳ با ۴۴.۱ درجه سانتیگراد به ثبت رسیده بود.

روزهای داغ در فرانسه از خود قربانی نیز به جای می‌گذارد. روز پنج‌شنبه یک شهروند هشتاد ساله و یک کارگر ۳۷ ساله در استان آلزاس بر اثر گرما‌زدگی جان خود را از دست دادند. در شهرستان ووکلوز در جنوب شرقی فرانسه هوای گرم طاقت‌فرسا شش نفر را راهی بیمارستان کرد که یکی از آن‌ها جان خود را از دست داد.

رویترز
تشت آب و پنکه برای مبارزه با هوای گرم در خانه سالمندانی در فرانسهرویترز

با این‌حال سازمان بهداشت عمومی فرانسه اعلام کرد تعداد قربانیان معمولا بعد از گذشت موج گرما به اوج خود خواهد رسید و آمار قربانیان پایان ماه ژوئیه مشخص خواهد شد.

با وجود موج گرما در اروپا، گردشگران سواحل کشورهای مختلف در جنوب اروپا را اشغال کرده‌اند. یک گردشگر سوئدی که انتظار دمای هوای کمتری را در سواحل بارسلونا داشت به یورونیوز گفت: «الان دمای هوا در سوئد ۲۰ درجه سانتیگراد است. اینجا خوشبختانه اتاق هتل ما مجهز به سیستم سرمایشی است پس همه چیز به خوبی و خوشی می‌گذرد.»

در بریتانیا که روز شنبه در انتظار گرمترین روز سال بود نیز گردشگران به سواحل مختلف آن سفر کرده‌اند. روز شنبه شهروندان لندن مجبور به تحمل دمای ۳۵ درجه سانتیگرادی شدند اما انتظار می‌رود روز یکشنبه دمای هوا در حدود ۱۰ درجه کاهش یابد.

پیش‌بینی شده است نسیم خنکی روز یکشنبه به سمت ایتالیا بوزد و دمای هوا را کاهش دهد. بسیاری از شهروندان با خیس کردن خود و نوشیدن آب فراوان از خود در برابر شدت گرمای هوا محافظت می‌کنند اما برخی نیز دل به رودخانه‌ها و دریاها زده تا خود را خنک کنند. از زمان آغاز موج گرما در اروپا، تعداد مغروقین گزارش شده، افزایش یافته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقص و پایکوبی اسپانیایی‌ها در گرمای ۴۰ درجه در جشن«فریا دو آبریل»

باغی که گرما را بدون آبیاری تاب می‌آورد

موج جدید گرما عرق اروپاییان را در آورد