نماینده ایران در سازمان ملل: اینستکس فعلا ماشین زیبای بدون بنزین است

نماینده ایران در سازمان ملل: اینستکس فعلا ماشین زیبای بدون بنزین است
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد می گوید: «از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد اروپایی ها کار ملموسی انجام نداده اند، یعنی برجام به درستی کار نمی کند. ما نمی توانیم به ایفای تعهدات خود در برجام به صورت یک طرفه ادامه دهیم و از منافع آن بهره مند نشویم.»

آگهی

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد می گوید ساز و کار مبادلات تجاری اتحادیه اروپا (اینستکس) در وضعیت فعلی کافی نیست و مانند ماشینی زیبا اما بدون بنزین است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: «از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد اروپایی ها کار ملموسی انجام نداده اند، یعنی برجام به درستی کار نمی کند. ما نمی توانیم به ایفای تعهدات خود در برجام به صورت یک طرفه ادامه دهیم و از منافع آن بهره مند نشویم.»

سخنان مجید تخت روانچی که از اعضای هیات مذاکره کننده ایران در جریان مذاکرات هسته ای بود در حالی ایراد می شود که هلگا اشمید، دبیر کل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام کرده بود که اینستکس اکنون عملیاتی شده است.

دبیرکل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفته بود که اولین معاملات با اینستکس در حال پردازش است.

با این حال مجید تخت روانچی روز شنبه گفت: «ما بیش از این نمی توانیم صبر کنیم، کسی را تهدید نمی کنیم و برای کسی ضرب الاجل هم تعیین نمی کنیم، ما طرحمان را به آنها گفته ایم که اگر اقدامی نکنند تعهداتمان را کاهش می دهیم.»

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با این حال تاکید کرد که تهران طرحی برای خروج از برجام ندارد.

ایران روز هشتم مه (۱۸ اردیبهشت) همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که در صورت عدم اجرای تعهدات بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در قالب برجام تا هفتم ژوئیه (۱۶ تیر)، دیگر به تعهدات خود در مورد سطح غنی سازی اورانیوم و راکتور آب سنگین اراک پایبند نخواهد بود. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علی خامنه‌ای: اینستکس بازیچه چرندی بود که پول کشور را به اروپا بدهیم

سوئیس در پی دور زدن تحریم‌ها برای ایجاد خط ویژه تجارت دارو با ایران است

هفت کشور اروپایی بر راه‌اندازی سریع اینستکس تاکید کردند