ناآرامی در جمهوری چک؛ نخست وزیر تهدید به برگزاری انتخابات زودهنگام کرد

ناآرامی در جمهوری چک؛ نخست وزیر تهدید به برگزاری انتخابات زودهنگام کرد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با ادامه بحران سیاسی که در پی برگزاری اعتراض‌های خیابانی یک ماه گذشته تشدید شده، آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک روز یک‌شنبه اعلام کرد که در صورتی که احزاب همراه دولت او بخواهند از دولت ائتلافی خارج شوند احتمال دارد نسبت به برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور اقدام کند.

آگهی

آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک از احتمال برگزاری انتخابات زودرس در این کشور خبر داد.

همزمان با ادامه بحران سیاسی که در پی برگزاری اعتراض‌های خیابانی یک ماه گذشته تشدید شده، نخست وزیر جمهوری چک روز یک‌شنبه اعلام کرد که در صورتی که احزاب همراه دولت او بخواهند از دولت ائتلافی خارج شوند احتمال دارد نسبت به برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور اقدام کند.

آقای بابیش که در یک مناظره تلویزیونی شرکت کرده بود، با اعلام این خبر گفت که هر چند اعتقاد دارد که سوسیال دموکرات‌ها از دولت خارج نخواهند شد ولی در صورت وقوع این خودکشی سیاسی ناگزیر از برگزاری انتخابات زودرس خواهد بود.

انتخابات آتی در جمهوری چک مطابق برنامه، قرار بود در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار شود. با این وجود با شدت‌گیری اعتراض‌های خیابانی در روز پنج‌شنبه گذشته، دولت ائتلافی حداقلی آقای بابیش با کاهش مشروعیت بالایی مواجه شده است.

اعتراض‌ها پس از آن شدت گرفت که سوسیال دموکرات‌ها نیز در واکنش به رد گزینه پیشنهادی آنها برای تصدی سمت وزارت فرهنگ توسط «میلوش زِمان» رئیس جمهوری ، تهدید به کناره‌گیری از دولت کردند و به صف معترضان پیوستند.

آقای بابیش هم با رد درخواست ملاقات با سران سوسیال دموکرات‌ها تاکید کرد که همچنان از وزیر فعلی فرهنگ حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:جمهوری چک؛ یکصدهزار نفر در پراگ خواهان استعفای نخست وزیر شدند

ده‌ها هزار نفر از مردم جمهوری چک روز یک‌شنبه هفته گذشته و با حضور در خیابان‌ها بزرگترین اعتراض‌های دوره پساکمونیست چک را ترتیب دادند. خواست اصلی معترضان انجام تحقیقات جنایی و مالی علیه رئیس جمهوری است. متعرضان معتقدند که آندری بابیش از یارانه‌های اتحادیه اروپا در جهت مصارف شخصی استفاده کرده است.

هر چند آقای بابیش اتهام‌های وارده را رد می‌کند ولی در میان بخشی از مردم چک به عنوان یک میلیادر پوپولیست شهرت دارد، همواره در مظان اتهام‌های مالی و جنایی قرار داشته است. او در جریان رقابت‌های انتخاباتی با طرح شعارهایی در مخالفت با پذیرش مهاجران و ادامه حضور چک در اتحادیه اروپا و ناتو پیروز شده بود.

تازه‌ترین نظرسنجی منتشر شده از سوی تلویزیون چک که توسط آژانس کانتار انجام شده نشان می‌دهد که محبوبیت حزب «آنو»، حزب تحت هدایت آقای بابیش و لیدر دولت ائتلافی چک به ۲۵ درصد تنزل کرده که پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۶ میلادی به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات اروپا؛ نگرانی برکسیتی در ایرلند و پیشتازی عوامگرایان در چک

شوخی رئیس جمهوری چک با خبرنگاران: برای ضیافت به سفارت عربستان بروید

'دونالد ترامپ جمهوری چک': اتهام‌ها علیه من دروغ است