«اسرائیل ارتش خود را برای مشارکت در جنگ احتمالی آمریکا و ایران آماده می‌کند»

«اسرائیل ارتش خود را برای مشارکت در جنگ احتمالی آمریکا و ایران آماده می‌کند»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«باید به این موضوع توجه داشت که ممکن است اشتباه در محاسبات از سوی رژیم [ایران] باعث شود که وضعیت از "منطقه خاکستری" به "منطقه قرمز" که یک درگیری نظامی است، تغییر کند.»

آگهی

وزیر خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور در حال آماده سازی ارتش خود برای مشارکت نظامی در درگیری احتمالی میان ایران و ایالات متحده آمریکا در خیلج فارس است.

به خطر افتادن سرانجام توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی تحت فشار دیپلماتیک واشنگتن، سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکا توسط سپاه پاسداران ایران و متهم کردن تهران به دست داشتن در انفجار نفت‌کش‌ها در دریای عمان، تنش‌ها میان تهران و واشنگتن را به‌طور کم‌سابقه‌ای افزایش داده و باعث شده است بار دیگر نگرانی از وقوع جنگ بر منطقۀ خلیج فارس سایه افکند.

اسرائیل از مشوقان دولت دونالد ترامپ برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران است؛ تحریم‌هایی که با هدف متقاعد کردن تهران برای آغاز دور جدید مذاکرات و رسیدن به توافق هسته‌ای جدیدی با محدودیت‌های بیشتر اعمال شده‌اند.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل در جریان سخنرانی در یک کنفرانس بین‌المللی با موضوع امنیت که به میزبانی شهر هرزلیا برگزار شد، اعلام کرد ایران ممکن است ناگهان از آنچه او «منطقه خاکستری» می‌خواند، خارج شود و به این ترتیب درگیری جدیدی در منطقه روی دهد.

او گفت: «باید به این موضوع توجه داشت که ممکن است اشتباه در محاسبات از سوی رژیم [ایران] باعث شود که وضعیت از "منطقه خاکستری" به "منطقه قرمز" که یک درگیری نظامی است، تغییر کند.»

او افزود: «ما باید خود را برای چنین وضعیتی آماده کنیم و به همین دلیل دولت اسرائیل در حال آماده سازی ارتش خود است؛ ارتشی که ممکن است از آن در چنین رویدادی استفاده شود و به سناریوی تشدید تنش‌ها پاسخ دهد.»

اسرائیل مدتهاست که تهدید به اقدام نظامیِ «پیشگیرانه» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را آغاز کرده است؛ آنهم در حالی که تهران می‌گوید چنین قصدی ندارد.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین روز سه‌شنبه گفت که با وجود عدم همراهی دیگر قدرت‌های جهان، جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران موفق بوده است. او گفت: «ایران در این جنگ شانسی ندارد. بنابراین باید از فرصت این جنگ [اقتصادی] استفاده کرد و از مسیر فشار اقتصادی و تحریم‌های جامع، مانع از وقوع جنگ شد و بدون جنگ به اهداف مدنظر رسید.»

یکی از نمایندگان پارلمان ایران نیز روز دوشنبه هشدار داد که اگر آمریکا به ایران حمله کند، اسرائیل «در نیم ساعت» نابود خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ چگونه برای جنگ با ایران مشروعیت‌سازی می‌کند؟

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم