بوریس جانسون: باید به فکر مهار رفتار مخرب ایران در منطقه‌ باشیم

تصویر رویترز
تصویر رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بوریس جانسون، نامزد نخست وزیری بریتانیا گفت: «ما باید به روش‌های محدودسازی رفتار مخرب ایران در منطقه فکر کنیم. اما همچنان معتقدم همکاری با ایران و متقاعد ساختن ایران برای عدم دسترسی به سلاح هسته‌ای انتخاب درستی برای بریتانیا و منطقه است.»

آگهی

بوریس جانسون، نامزد نخست‌وزیری بریتانیا روز چهارشنبه سه ژوئیه درباره برجام و تصمیم‌های تازه ایران درباره کاهش تعهدات هسته‌ای گفت: «من بار دیگر به دولت ایران اصرار می‌کنم که با جدیت به پیامد خروج از برجام وهمچنین درباره نقض تعهدات خود در مورد معاهده هسته‌ای فکر کند.»

آقای جانسون افزود: «برجام ضامن خوبی برای تامین ثبات در روابط با اتحادیه اروپا و آمریکا بوده است. این اشتباه بزرگی است که ایران خویشتنداری را کنار گذاشته و به سمت غنی سازی مواد هسته‌ای پیش رود. مساله این است که برجام هر دم نحیف‌تر و شکننده‌تر می‌شود.»

بوریس جانسون همچنین تاکید کرد که «ما باید به روش‌های محدود کردن رفتار مخرب ایران در منطقه فکر کنیم. اما کماکان بر این باورم که همکاری با ایران و متقاعد ساختن این کشور برای عدم دسترسی به سلاح هسته‌ای انتخاب درستی برای کشور ما و منطقه خواهد بود.»

بوریس جانسون شهردار سابق لندن و وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا این روزها یکی از شانس‌های نخست وزیری بریتانیا است.

بیشتر بخوانید:

بخت اول نخست وزیری بریتانیا: موافق موضع ترامپ درباره ایران هستم 

سخنان آقای جانسون در شرایطی مطرح شده که حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران امروز با لحن عصبانی خطاب به منتقدان تصمیمات اخیر ایران برای خروج از برجام نهیب زد که «در ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر ۳.۶۷ درصد نخواهد بود. اگر می‌‎خواهید اظهار تاسف کنید از همین الان بفرمایید یا اگر می خواهید بیانیه بدهید از همین حالا بدهید.»

ایران بارها تاکید کرده که اروپا به وعده‌های برجامی خود عمل نکرده است. با این حال اروپا نیز می‌گوید که تمام تلاشش را خواهد کرد تا برجام حفظ شود.

خروج آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ از برجام به دستور دونالد ترامپ به وضعیتی انجامید که حالا آقای جانسون را بر آن داشته تا از برجام شکننده سخن بگوید.

ترامپ پس از خروج آمریکا از برجام تحریم‌ها گذشته علیه ایران را برگرداند و در عین حال دستور وضع تحریم‌های جدیدی را هم صادر کرد. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخاب رهبر حزب محافظه کار بریتانیا؛ برخی از اعضاء ۲ برگه رای دریافت کردند

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد