نخستین زن شهردار آمستردام محله روسپیان را ساماندهی می‌کند

نخستین زن شهردار آمستردام محله روسپیان را ساماندهی می‌کند
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محله رد لایت در مرکز آمستردام یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری در این شهر است که کنجکاوی گردشگران و رهگذران را برای دیدن زن‌های نیمه عریان در ویترین روسپی‌خانه‌ها به خود جلب می‌کند.

آگهی

شهردار جدید آمستردام، پایتخت هلند قصد دارد محله روسپیان در این شهر را ساماندهی کند.

فمکه هالسما که نخستین زن شهردار آمستردام است هدف از این طرح را نجات زنان کارگر جنسی از نگاه سنگین انبوه گردشگران در این محله موسوم به محله «رد لایت» ذکر کرده است. محله رد لایت در مرکز آمستردام یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری در این شهر است که کنجکاوی گردشگران و رهگذران را برای دیدن زن‌های نیمه عریان در ویترین روسپی‌خانه‌ها به خود جلب می‌کند. تجارت جنسی از حدود ۲۰ سال پیش در هلند آزاد شده است.

بر اساس طرح جدید شهرداری آمستردام که روز چهارشنبه ۱۳ تیر از آن رونمایی شد زنان دیگر در ویترین روسپی‌خانه‌های این محله ظاهر نخواهند شد.

فمکه هالسما با اشاره به تغییر رفتار جامعه در برخورد با نوع بشر نیز یادآوری سیل گردشگرانی که هر روز و هر شب با دوربین‌های خود از زنان کارگر جنسی در محله رد لایت عکس و فیلم می‌گیرند، گفت: «شرایط ایجاب می‌کند که این مکان ساماندهی شود، زیرا آمستردام تغییر کرده است.»

خانم هالسما که در گفتگویی پیش از رونمایی از طرح شهری جدید خود سخن می‌گفت، افزود: «من فکر می‌کنم خیلی از زنانی که در آنجا کار می‌کنند احساس تحقیر و مسخره شدن می‌کنند و برای همین ما تصمیم گرفتیم که آنجا را تغییر بدهیم.»

در طرح جدید شهرداری آمستردام چهار سناریو برای تغییر محله رد لایت برای مطالعه در نظر گرفته شده است که عبارتند از: حذف ویترین روسپی‌خانه‌ها، سخت‌گیری بیشتر برای صدور مجوز کارگری جنسی، کاهش شمار روسپی‌خانه‌ها در مرکز شهر، تعطیلی کامل آنها یا انتقال آنها به مکانی دیگر.

رویترز
فمکه هالسما، شهردار آمستردامرویترز

این سناریوها در قالب طرحی به نام «آینده روسپی‌گری اجباری در آمستردام» ارائه شده است.

در گذشته نیز زمزمه‌هایی در مورد تغییر کاربری یا کنترل محله روسپیان در آمستردام شنیده شده بود، اما کارگران جنسی و شرکت‌هایی که با این تجارت در آمستردام در پیوند هستند، هر بار با چنین طرح‌هایی مخالفت کرده‌اند. خبرگزاری رویترز که گزارشی در این زمینه تهیه کرده از قول برخی کارگران جنسی در محله رد لایت نوشته که نخستین واکنش‌ها به طرح پیشنهادی شهردار جدید «سرد» بوده است.

یکی از کارگران جنسی به رویترز گفته است که ایستادن پشت پنجره از نظر بهداشتی برای او بهتر است و او از آنجا می‌تواند با مشتریان در خیابان «ارتباط چشمی» داشته باشد. با این حال این افراد قبول دارند که گاهی مورد بی‌احترامی رهگذران قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

البته خانم هالسما می‌گوید به هر روی قصد ندارد این صنعت را به کلی ممنوع کند. او روز چهارشنبه در این زمینه گفت: «ما روسپی‌گری را قانونی اعلام کردیم زیرا فکر می‌کردیم و هنوز هم فکر می‌کنیم که این آزادی یکی از راه‌هایی است که به زنان اجازه می‌دهد تا استقلال داشته باشند. جرم‌انگاری روسپی‌گری در آمریکا باعث شده است تا زنان بیش از جاهای دیگر آسیبب‌پذیر باشند.»

محله‌ای که روسپی‌خانه‌های آمستردام در آن قرار دارند به همراه کانال‌های آب موجود در آن به عنوان میراث جهانی ۵۰۰ ساله نزد یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهرداری آمستردام محل جدید برای فعالیت کارگران جنسی به جای «ردلایت» را اعلام کرد

جابجایی محله «رد لایت»؛ آمستردام یک مرکز بزرگ روسپی‌گری جدید دایر می‌کند

محله «ردلایت» آمستردام از ابتدای ژوئیه آغاز به کار می‌کند