مالت ۵۴ مهاجر سرگردان در مدیترانه را به شرط مبادله پذیرفت

مالت ۵۴ مهاجر سرگردان در مدیترانه را به شرط مبادله پذیرفت
Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون نخست‌وزیر ایتالیا: «اینها می‌روند قایق‌های حامل پناهجویان در سواحل لیبی که باید لیبی آنها را نجات بدهد با خود به ایتالیا می‌آورند و تئاتر خودشان را از همین جا شروع می‌کنند.»

آگهی

مالت پذیرفت در ازای فرستادن گروهی از پناهجویان حاضر در خاک خود به ایتالیا، به ۵۴ پناهجوی آفریقایی که در دریای مدیترانه سرگردان بودند پناه دهد.

یک کشتی به نام آلکس متعلق به یک سازمان مردم‌نهاد ایتالیایی این مهاجران را در هفته جاری در آب‌های ساحلی لیبی از خطر مرگ نجات داد اما ایتالیا به این کشتی اجازه پهلو گرفتن نداد. اکنون در میانه پاس دادن مهاجران بین سازمان‌های بشردوستانه از یک طرف و دولت‌های اروپایی و آفریقای شمالی از طرف دیگر، مالت می‌گوید که به شرط مبادله، مهاجران تازه را به خاک خود راه خواهد داد.

مالت و ایتالیا اغلب بر سر پذیرش پناهجویان نجات‌یافته در دریای مدیترانه با هم اختلاف پیدا می‌کنند. هر دو کشور می‌گویند تا زمانی که توافقی بین آنها امضا نشود به کشتی‌های حامل پناهجویان نجات‌یافته اجازه پهلو گرفتن در بنادر خود را نمی‌دهند.

پیش از این یک کشتی دیگر متعلق به یک سازمان مردم‌نهاد آلمانی به نام سی‌واچ ۳ به مدت دو هفته در دریا شناور مانده بود تا این که بالاخره در آخر هفته پیش در بندر لامپدوزای ایتالیا پهلو گرفت.

آلکس همچنان در سواحل لامپدوزا سرگردان است

در حال حاضر کشتی آلکس همچنان در سواحل لامپدوزا سرگردان است.

سازمان خیریه «مدیترانئا» که مالک کشتی آلکس است روز جمعه در توییتر نوشت: «شرایط زنان، مردان و کودکانی که در کشتی آلکس هستند به سرعت رو به وخامت گذاشته است و این در حالی است که این کشتی همچنان در سواحل لامپدوزا سرگردان است.»

اندکی پس از آن که مسئولان این سازمان این توییت را همرسان کردند، مقام‌های مالت اعلام کردند که قایقی از سوی این کشور به طرف آلکس در حرکت است تا سرنشینان آن را تحویل بگیرد.

دسترسی آسان به اخبار روز جهان با اپلیکیشن یورونیوز

واکنش ایتالیا

ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا در صفحه توییتر خود نوشت که ۵۴ مهاجران آفریقایی حاضر در سواحل جزیره لامپدوزای این کشور باید به تونس فرستاده شوند.

از سوی دیگر دولت رم هنوز به پیشنهاد مالت برای پذیرش این مهاجران در ازای فرستادن ۵۵ مهاجر از مالت به ایتالیا واکنش نشان نداده است.

بیشتر بخوانید:

ماتئو سالوینی از زمان روی کار امدنش در در سال گذشته میلادی سیاست‌های ضدمهاجرتی را به کار گرفته و همین عامل سبب کاهش شمار پناهجویان خارجی به ایتالیا شده است؛ به طوری که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تنها ۲ هزار و ۷۹۰ پناهجو از مدیترانه گذشته و به ایتالیا رسیده‌اند. این آمار که منابع رسمی ایتالیا آن را منتشر کرده‌اند، نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی ۸۳ درصد و نسبت به سال پیش از آن، ۹۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

دولت ایتالیا با متهم کردن سازمان‌های بشردوستانه، قایق‌های متعلق به آنها را به «تاکسی‌های دریایی» تشبیه کرده که پناهجویان را به این کشور می‌رسانند. لوئیجی دی‌مایو، معاون نخست‌وزیر ایتالیا این رفتار را «همدستی با قاچاقچیان انسان» خوانده و گفته است : «اینها می‌روند قایق‌های حامل پناهجویان در سواحل لیبی که باید لیبی آنها را نجات بدهد با خود به ایتالیا می‌آورند و تئاتر خودشان را از همین جا شروع می‌کنند.»

سازمان‌های خیریه اروپایی این اتهام‌ها را نمی‌پذیرند و معتقدند که اگر کمک آنها نباشد سالانه ده‌ها هزار پناهجو در راه رسیدن به اروپا در دریای مدیترانه جان می‌بازند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه اعلام کرد بقایای یک قایق خالی شناور در سواحل تونس پیدا شده و بیم آن می‌رود که بیش از ۸۰ پناهجویی که سرنشین آن بوده‌اند جان خود را از دست داده باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نجات ۲۴۹ مهاجر سرگردان در مدیترانه توسط نیروی دریایی مالت

بحران پناهجویان؛ ایتالیا مالت را به اقدام قانونی تهدید کرد

یک رستوران ایتالیایی به مشتریانش در قبال غذا خوردن بدون داشتن تلفن همراه، یک بطری شراب هدیه می‌دهد