روز استقلال ونزوئلا؛ مادورو از گفتگو و گوایدو از دیکتاتوری دولت گفتند

روز استقلال ونزوئلا؛ مادورو از گفتگو و گوایدو از دیکتاتوری دولت گفتند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیکلاس مادور، گوایدو را فردی دست‌نشانده آمریکا می داند که در پی انجام کودتا در ونزوئلاست و در طرف دیگر خوان گوایدو رهبر پارلمان نیز بار دیگر گفت که انتخاب مجدد مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ یک تقلب بوده است.

آگهی

برگزاری دو مراسم جداگانه از سوی دولت و اپوزیسیون بمناسبت روز استقلال ونزوئلا در روز جمعه در کاراکاس، از اختلافات عمیق سیاسی در این کشور بحران زده حکایت دارد.

نیکلاس مادور در روز استقلال ونزوئلا از مخالفان دعوت کرد که با دولت وارد گفتگو شوند، این در حالیست که خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در جمع هوادارانش از نقض حقوق بشر توسط «دیکتاتوری» مادورو سخن گفت.

رئیس جمهوری ونزوئلا که روز جمعه در جمع مقامات بلند‌پایه نظامی سخن می گفت بار دیگر از حمایت دولتش از مذاکره با اپوزیسیون ونزوئلا که با میانجیگری نروژ در جریان است، سخن گفت.

مادورو در سخنرانی اش در کاراکاس و پیش از اعلام مانور نظامی دریایی و مرزی در تاریخ ۲۴ ژوئیه گفت: «جا برای همه ما در ونزوئلا هست. ما باید همه چیز را به منظور رسیدن به توافق کنار بگذاریم.»

خوان گوایدو در مراسمی جدا در روز استقلال ونزوئلا، از هوادرانش خواست که به سمت ستاد کل ضد اطلاعات ارتش راهپیمایی کنند، جایی که رافائل آکوستا کاپیتان نیروی دریایی ماه پیش درگذشت. اپوزیسیون و خانواده این کاپیتان گفته اند که او پیش از مرگ در بازداشت مورد شکنجه نیروهای دولتی قرار گرفته بود.

این نخستین راهپیمایی حامیان خوان گوایدو پس از شورش ناموفق نظامیان حامی گوایدو در ۳۰ آوریل و اعتراضات اول ماه مه به شمار می رود.

ونزوئلا از ماه ژانویه سال جاری، هنگامی که گوایدو با اتکا بر قانون اساسی خود را رئیس‌جمهوری موقت خواند، در بحران عمیق سیاسی فرو رفته است. تاکنون دهها کشور از جمله ایالات متحده آمریکا گوایدو را بعنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناخته‌اند. با این حال نیروهای نظامی ونزوئلا باضافه کشورهایی مانند کوبا، روسیه و چین هنوز از ریاست جمهوری مادورو حمایت می کنند.

نیکلاس مادور، گوایدو را فردی دست‌نشانده آمریکا می داند که در پی انجام کودتا در ونزوئلاست و در طرف دیگر خوان گوایدو رهبر پارلمان نیز بار دیگر گفت که انتخاب مجدد مادورو درانتخابات سال ۲۰۱۸ یک تقلب بوده است.

در هفته جاری، میشل باشله رئیس جمهوری سابق شیلی و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی از اعدام‌‌های غیرقانونی، شکنجه، ناپدید کردن افراد و دیگر انواع نقض حقوق بشر از سوی نیروهای امنیتی ونزوئلا در سالهای اخیر سخن گفت. دولت مادور در واکنش به این گزارش، آنرا «گزینشی» توصیف کرد و گفت که منابع مورد استناد سازمان ملل شواهدی ارائه نکرده‌اند.

مرحله تازه مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون با میانجیگری نروژ که قرار بود این هفته برگزار شود به دلیل مرگ رافائل آکوستا لغو شد.

ونزوئلا علاوه بر بحران سیاسی، با بحران شدید اقتصادی نیز مواجه است. نرخ تورم در این کشور به بیش از ۲ میلیون درصد رسیده است و صدها هزار نفر تاکنون به کشورهای همسایه ونزوئلا گریخته‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا در واکنش به رای دیوان عالی ونزوئلا: رئیس پارلمان خوان گوایدو است نه لوئیز پارّا

مادورو: رئیس جمهور اسبق کلمبیا با ۳۲ مزدور به‌دنبال ترور من بود

خاموشی در ونزوئلا؛ دولت مادورو از «حمله الکترومغناطیسی» سخن می‌گوید