پوتین: ایتالیا رابطه روسیه و اتحادیه اروپا را ترمیم کند

پوتین: ایتالیا رابطه روسیه و اتحادیه اروپا را ترمیم کند
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«دوست من ولادیمیر آنجا که می‌گوید همه چیز بستگی به روسیه ندارد، شکسته‌نفسی می‌کند. واقعیت آن است که روسیه می‌تواند نقش مهمی در حل این مناقشه داشته باشد.»

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از ایتالیا خواست تا به ترمیم رابطه کشورش با اتحادیه اروپا کمک کند. آقای پوتین همچنین از ایتالیا خواسته است تا به مقام‌های بروکسل این پیام را منتقل کند که تحریم‌های اروپا علیه مسکو «مخرب» روابط است.

آقای پوتین که روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر در یک نشست مطبوعاتی مشترک با جوزپه کنته، نخست‌وزیر ایتالیا در رم سخنرانی می‌کرد همچنین گفت: «امیدواریم که ایتالیا به روشنی و به شکلی مناسب مبارزه خود برای ترمیم روابط روسیه با اتحادیه اروپا را دنبال کند. ایتالیا بارها و به صراحت تمایل خود را به بازگشت روابط کامل روسیه و اتحادیه اعلام کرده است.»

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در واکنش به اقدام روسیه در الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود و حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین، از سال ۲۰۱۴ تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور وضع کردند.

ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس پیشین روسیه و دخترش در بریتانیا در سال گذشته نیز بر تیرگی روابط مسکو و بروکسل افزود. بریتانیا دولت روسیه را به دست داشتن در این حادثه متهم و متحدان اروپایی خود را متقاعد کرد که تحریم‌ها را شدت دهند. مسکو هرگونه دخالت در ماجرای مسمومیت اسکریپال را رد کرده است.

آیا دولت ایتالیا روسیه‌دوست است؟

هم ائتلاف دست راستی حاکم در ایتالیا موسوم به «لیگا» و هم جنبش ضدساختاری «پنج ستاره» در این کشور تا کنون بیش از هر گروه دیگری در اروپا تمایل خود مبنی بر نزدیکی بیشتر به روسیه را نشان داده‌اند.

هر دو این گروه‌های سیاسی سال گذشته پیش از رسیدن به قدرت به طور جدی خواستار پایان دادن به تحریم‌های روسیه شده بودند. ماتئو سالوینی، رهبر ائتلاف لیگا و وزیر کشور ایتالیا نیز تاکنون چند بار به مسکو سفر کرده و همواره ولادیمیر پوتین را ستوده است. برخی رسانه‌های ایتالیا ائتلاف حاکم این کشور را که هنوز هم محبوب‌ترین حزب سیاسی این کشور است، متهم کرده‌اند که از مسکو پول گرفته است. ماتئو سالوینی همواره این اتهام را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

نخست‌ وزیر ایتالیا تحریم‌های اروپا علیه روسیه را «اقدامی موقت» خوانده و می‌گوید که این تحریم‌ها پایان خواهد یافت. او همچنین اطمینان داد که کشورش برای برقراری دوباره روابط اتحادیه اروپا با روسیه تلاش خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه پیش از دیدار با مقام‌های ایتالیایی در رم با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان ملاقات کرده و در آنجا گفته بود که برای حل و فصل روابط میان اوکراین و روسیه، کی‌یف باید پا پیش بگذارد، نه مسکو. اما آقای کنته بر خلاف رئیس جمهوری روسیه معتقد است که مسکو باید راه حلی بر این بحران بیابد. وی روز پنج‌شنبه در حضور رئیس جمهوری روسیه گفت: «دوست من ولادیمیر آنجا که می‌گوید همه چیز بستگی به روسیه ندارد، شکسته‌نفسی می‌کند. واقعیت آن است که روسیه می‌تواند نقش مهمی در حل این مناقشه داشته باشد. ما باید شرایط را برای اعتماد دو جانبه میان دو طرف فراهم کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلاف دولت ائتلافی ایتالیا بر سر رئیس جدید کمیسیون اروپا و کمک مالی روسیه

مرکل: تحریم‌های روسیه تنها درصورت بازگشت حق حاکمیت اوکراین لغو می شوند

واکنش روسیه به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا: پاسخ خواهیم داد