آمریکا خواستار جلسه اضطراری شورای حکام شد؛ ایران واکنش نشان داد

آمریکا خواستار جلسه اضطراری شورای حکام شد؛ ایران واکنش نشان داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا خواستار جلسه اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران شد

آگهی

واشنگتن روز جمعه خواستار برگزاری جلسه اضطراری ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفتگو درباره اقدامات ایران در کاهش تعهدات اتمی اش شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه تایید کرد که نشست اضطراری درخواست شده از سوی ایالات متحده آمریکا بعد از ظهر روز چهارشنبه آینده برگزار خواهد شد. با این حال مشخص نیست که این نشست اضطراری چه دستاوردی می تواند داشته باشد.

همزمان نمایندگی ایران در آژانس انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای این درخواست آمریکا را «طنزی تلخ» توصیف کرده و آنرا نشاندهنده «انزوای» آمریکا در اموربین الملل ارزیابی کرده است. به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده که تحولات اخیر برجامی ارتباطی با وظایف شورای حکام ندارد.

پیش تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری اعلام کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای عبور کرده است.

بر اساس بیانیه روز جمعه نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جکی والکات سفیر آمریکا در آژانس بر اساس بند ۱۱ آیین نامه داخلی خواستار برگزاری این جلسه اضطراری شده است.

در این بیانیه به سخنان جکی والکات در جمع اعضای شورای حکام آژانس اشاره شده است که گفته بود: «گزارشات دقیق و کامل مدیر کل آژانس درباره فعالیت‌های ایران و هر گونه تغییر در این فعالیت ها برای شورای حکام نقشی تعیین کننده دارد تا از پایپندی دقیق ایران به تعهداتش در پادمان و تعهدات هسته‌ایش اطمینان حاصل کند.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز دوشنبه ۱۰ تیرماه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم مندرج در برجام عبور کرده است.

تهران حدود ۲ ماه پیش هشدار داده بود که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایش، تعهدات برجامی‌اش را کاهش خواهد داد.

تهران قرار است از ۱۶ تیرماه (روز یکشنبه) گام دوم کاهش تعهدات برجامی‌اش را آغاز کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه اعلام کرد: «از ۱۶ تیرماه غنی سازی ایران دیگر در سطح ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.»

علی اکبر ولایتی مشاور رهبری ایران نیز روز جمعه درباره گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران به ایرنا گفت: «فرض کنید برای استفاده در راکتور بوشهر، میزان غنی سازی را به ۵ درصد برسانیم، این کار را می کنیم چون این هم کاملاً یک هدف صلح آمیز است و ما می خواهیم از راکتورهای ساخته شده مشترک بین ایران و روسیه برای نیازمندی های عادی و صنعتی یک کشور برق استحصال کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جلسه شورای حکام؛ از واکنش روسیه تا درخواست برگزاری نشست کمیسیون برجام

هشدار روحانی: از ۱۶ تیر غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد را هر قدر که بخواهیم بالا می‌بریم

علی شمخانی: آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۶ تیر خواهد بود