واکنش‌های جهانی به کاهش تعهدات برجامی ایران

واکنش‌های جهانی به کاهش تعهدات برجامی ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر اسرائيل با خطرناک خواندن گام تازه ایران در خصوص غنی‌سازی اورانیوم، از کشورهای اروپایی خواست تحریم‌ها علیه ایران را به صورت خودکار فعال کنند.

آگهی

گام دوم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم با واکنش‌های بین‌المللی مواجه شده است. تهران امروز اعلام کرد که با پایان ضرب الاجل ۶۰ روزه فرآیند غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۳.۶۷ درصد از امروز یکشنبه ۱۶ تیر آغاز می‌شود. این میزان غنی‌سازی فراتر از سطح توافق شده در سال ۲۰۱۵ بین ایران و گروه ۱+۵ است.

اسرائيل: تحریم‌های اروپا فعال شود

بنیامین نتانیاهو بلافاصله پس از پایان نشست خبری مقامات ایرانی در خصوص کاهش سطح تعهدات در برجام از کشورهای اروپایی خواست تا تحریم‌ها علیه ایران را فعال کنند.

نخست وزیر اسرائيل گام دوم ایران را اقدامی بسیار بسیار خطرناک عنوان کرد و از آلمان، بریتانیا و فرانسه خواست تحریم‌ها علیه ایران را به صورت خودکار دوباره فعال کنند.

آژانس انرژی اتمی: مطلع هستیم

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در واکنش به آغاز گام دوم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بیانیه امروز ایران مطلع است.»

این سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که بازرسان آژانس در ایران به زودی درباره گام دوم ایران به مقر این نهاد بین‌المللی در وین گزارش خواهند داد.

فرانسه: مکانیسم ماشه فعال نمی‌شود

دفتر کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم روز یکشنبه ۷ ژوئیه در بیانیه‌ای اقدام ایران در خصوص افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را محکوم کرد. این در حالیست که شب گذشته (شنبه) روسای جمهوری ایران و فرانسه با یکدیگر گفتگو کردند و راه‌های ادامه مذاکرات بر سر یافتن راه‌های زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای مورد بحث طرفین قرار گرفته است.

در بیانیه کاخ الیزه همچنین به این نکته اشاره شده است که مکانیسم ماشه در قبال اقدام تازه ایران فعال نمی‌شود.

مکانیسم ماشه به ساز و کاری در توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ اطلاق می‌شود که در آن عدول ایران از تعهداتش باعث می‌شود تحریم‌های سازمان ملل به صورت خودکار مجددا علیه تهران فعال شوند.

روسیه: اقدام ایران دور از انتظار نبود

تاکنون نماینده روسیه در آژانس انرژی اتمی تنها کسی بوده که از این کشور در خصوص گام تازه ایران واکنش داشته است.

میخائیل اولیانوف، اقدام ایران در جهت کاهش تعهدات را قابل درک توصیف کرد و افزود: «با توجه به روندی که مشاهده شده بود، انجام این اقدام از سوی ایران دور از انتظار نبود.»

آقای اولیانوف البته اشاره کرده کرد که همچنان راه مذاکرات میان طرفین باز است و گفتگوها باید در این خصوص ادامه یابد.

توییت ظریف: اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی ناکام مانده‌اند

وزیر خارجه ایران هم ساعاتی پس از نشست خبری در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران، در انتشار یک پست در حساب توییتری خود از قابل بازگشت بودن اقدامات ایران خبر داد.

محمد جواد ظریف یکشنبه ۷ ژوئيه در توییت خود از کشورهای اروپایی خواست به تعهدات خود عمل کنند. او ضمن اشاره به اینکه اقدامات ایران با توجه با توجه به حق ایران و در چارچوب بند ۳۶ برجام صورت گرفته است، این کار را در جهت حفاظت از منافع ایران در مقابل تحریم‌های اقتصادی آمریکا دانست.

وزیر خارجه ایران همچنین در توییت دوم خود نوشت: «اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات برجای خودشان به ویژه بعد از خروج آمریکا (از برجام) ناکام مانده‌اند. آنها باید حداقل از منظر سیاسی از گام ایران منطبق بر بند ۳۶ برجام از جمله در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کنند. سه کشور اروپایی برای اجتناب از اتخاذ یک موضع سیاسی قاطعانه جهت حفظ برجام و مقابله با یکجانبه‌گرایی ایالات متحده، هیچ بهانه‌ای ندارند.»

**بریتانیا: **ایران باید فورا تمام فعالیت های مغایر با برجام را متوقف کند

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا روز یکشنبه در واکنش به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم از سوی ایران تاکید کرد که ایران با این اقدام مفاد برجام را نقض می کند و خواستار توقف نقض توافق هسته ای از سوی ایران شد.

 سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفت: «بریتانیا کاملا به برجام پایبند است و ایران باید فورا تمام فعالیت های مغایر با برجام را متوقف کند. ما در حال انجام هماهنگی های لازم با دیگر طرف های برجام هستیم تا در مورد گام های بعدی در چهارچوب توافق هسته ای از جمله کمیسیون مشترک تصمیم گیری کنیم.»

آلمان: نگران هستیم

دولت آلمان نیز روز یکشنبه از ایران خواست که از اقداماتی که توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را زیر سوال می برد پرهیز کند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «ما عمیقا از اینکه ایران اعلام کرده است که غنی سازی در سطح بالاتر از حد ۳.۶۷ درصد انجام خواهد داد نگران هستیم. از ایران می خواهیم فعالیت های مغایر با تعهداتش را متوقف کند.»

بنا به اعلام سخنگوی وزارت خارجه آلمان برلین با سایر طرف های اروپایی برجام در تماس است تا در مورد گام های بعدی تصمیم گیری شود.

آگهی

اتحادیه اروپا: ایران از اقداماتی که برجام را زیر سوال می‌برد پرهیز کند

اتحادیه اروپا نیز از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم «عمیقا» ابراز نگرانی کرد. بروکسل از ایران خواست که از اقدامات بیشتری که برجام را زیر سوال می برد پرهیز کند.

بنا به اعلام اتحادیه اروپا، بروکسل با دیگر طرف های برجام در مورد گام های بعدی و کمیسیون مشترک برجام در تماس است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گام سوم کاهش تعهدات برجامی در نامه ظریف به موگرینی؛ مهلت جدید شهریور

فرماندهان نظامی ایران: در دوره فعلی مذاکره به معنای تسلیم است

ادامه واکنش‌ها به کاهش تعهدات برجامی ایران؛ از نگرانی کرملین تا تاسف چین