میتسوتاکیس رسما نخست‌وزیر یونان شد

مراسم سوگند کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان
مراسم سوگند کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای میتسوتاکیس در سخنرانی خود در جریان مراسم تحلیف، موفقیت خود را یک «پیروزی نه تنها برای یونان، که برای کل اروپا» خواند و گفت: «این پیروزی حامل یک پیام مهم درباره تغییرات بزرگ است.»

آگهی

نخست‌وزیر جدید یونان یک روز پس از پیروزی در انتخابات در برابر رئیس جمهوری سوگند یاد کرد.

کیریاکوس میتسوتاکیس که حزب متبوعش «دموکراسی نو» روز گذشته در انتخابات زودهنگام پارلمانی موفق شد ۳۹.۸ درصد آرا را به دست بیاورد، امروز دوشنبه ۱۷ تیر رسما به عنوان نخست‌وزیر یونان و جانشین آلکسیس سیپراس سوگند یاد کرد.

حزب «دموکراسی نو» در این دوره توانست ۱۵۸ کرسی از مجموع ۳۰۰ کرسی پارلمان را به دست آورد. این در حالی است که سیریزا، حزب متبوع آلکسیس سیپراس از جناح چپ با کسب ۳۱.۵ درصد آرا باید تنها به ۸۲ کرسی در ترکیب آتی سینتاگما، پارلمان یونان اکتفا کند.

میتسوتاکیس بامداد دوشنبه همراه همسر و سه فرزندش وارد کاخ ریاست‌جمهوری در آتن، پایتخت یونان شد و بر اساس سنت این کشور در حضور رئیس جمهوری، پروکوپیس پاولوپولس به کتاب مقدس مسیحیان سوگند یاد کرد.

در یونان کلیسا از نهاد سیاست جدا نیست، اما آلکسیس سیپراس که خداناباور است در هنگام مراسم تحلیف خود در سال ۲۰۱۵ سوگند غیرمذهبی یاد کرده بود.

آقای میتسوتاکیس در سخنرانی خود در جریان مراسم تحلیف، موفقیت خود را یک «پیروزی نه تنها برای یونان، که برای کل اروپا» خواند و گفت: «این پیروزی حامل یک پیام مهم درباره تغییرات بزرگ است.»

بیشتر بخوانید:

نخست‌وزیر منتخب پس از آن به کاخ ماکسیمو رفت تا در مراسم گذار قدرت و دریافت کلید نخست‌وزیری از دولت پیشین شرکت کند. قرار است ترکیب کابینه جدید نیز بعدازظهر همین روز اعلام شود.

آقای سیپراس پیش از این با پذیرش شکست خود، پیروزی نامزد محافظه‌کاران را به وی تبریک گفته بود. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در همسایگی یونان نیز پیروزی آقای میتسوتاکیس را تبریک گفته‌اند.

یونان پس از چند سال بحران مالی که حاصل ناتوانی در بازپرداخت وام‌های خارجی و حاکمیت اجباری اقتصاد ریاضتی بود، به تازگی توانسته است از خطر ورشستگی نجات یابد.

از کیریاکوس میتسوتاکیس ۵۱ ساله که به شرکت‌های بزرگ و ارباب کسب و کار نزدیک است، به عنوان یک سیاستمدار محافظه‌کار نام برده می‌شود که در عین حال به دنبال اصلاحات اقتصادی در کشور است. او فرزند کنستانتینوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان در سال‌های آغازین دهه نود میلادی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات گسترده یونانی‌ها در سالگرد حمله به دانشگاه پلی‌تکنیک آتن

تسهیلات ویژه یونان برای اعطای اقامت از طریق سرمایه‌گذاری و خرید ملک

چگونه طرح اتحادیه اروپا اقتصاد ورشکسته یونان را نجات داد؟