تهیه «فهرست سیاه» روزنامه‌نگاران در ترکیه؛ رسوایی اندیشکده نزدیک به اردوغان

تهیه «فهرست سیاه» روزنامه‌نگاران در ترکیه؛ رسوایی اندیشکده نزدیک به اردوغان
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه از یک اندیشکدۀ فعال در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به اتهام تهیه فهرست سیاه روزنامه‌نگاران ترک زبان برای دولت ترکیه شکایت می‌کند.

آگهی

تشکل‌های روزنامه‌نگاران ترکیه اعلام کردند که با توصیه یک اندیشکده، فهرست سیاهی از روزنامه‌نگاران ترک زبان فعال در رسانه‌های بین‌المللی برای بهر‌ه‌برداری دولت این کشور تهیه شده است.

اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد به زودی شکایتی حقوقی را علیه یک اندیشکدۀ فعال در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که گفته می‌شود رابطۀ نزدیکی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و حزب تحت رهبری او عدالت و توسعه دارد، به مراجع قضایی ارائه کند.

اندیشکده «سِتا» حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود که با هدف ارزیابی عملکرد بخش ترک زبان رسانه‌های بین‌المللی از جمله بی بی سی، یورونیوز، دویچه وله، صدای آمریکا، اسپوتنیک و بخش آنلاین روزنامه ایندیپندنت، نحوه پوشش اخبار ترکیه در این رسانه‌ها را به طور علمی بررسی خواهد کرد.

نتیجه این ارزیابی که در قالب گزارشی ۲۰۲ صفحه‌ای منتشر شده، حاوی نام ده‌ها روزنامه‌نگار ترک و توئیت‌های آنها علیه دولت ترکیه است. این روزنامه‌نگاران با عناوینی همچون سکولار و چپگرا دسته‌بندی شده‌اند و سوابق آنها در ترکیه و شرایط فعلی آنها نیز ذکر شده است.

سِتا از این گزارش نتیجه گرفته که یک زبان خبری ضد حکومت ترکیه در رسانه‌های بین‌المللی فراگیر شده که عامل آن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران منتقد دولت ترکیه در این رسانه‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:کدام کشورها بیشترین روزنامه‌نگار زندانی را دارند؟

تشکل‌های روزنامه‌نگاران ترکیه در واکنش به انتشار این گزارش، آن را «یک ضربه جدی به دموکراسی ترکیه، آزادی بیان و مطبوعات» در این کشور خوانده و تاکید کردند که تهیه فهرست سیاه روزنامه‌نگاران شاید از جمله وظایف یک نهاد امنیتی و پلیسی باشد ولی قطعا کارویژۀ یک اندیشکده نیست.

در مقابل ستا اعلام کرد که گزارش منتشر شده نتیجه یک بررسی علمی بوده و انگیزه‌های سیاسی نداشته است.

گزارشگران بدون مرز، ترکیه را بر اساس شاخص آزاد مطبوعات در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۵۷ رده‌بندی کرده و در حال حاضر نیز ده‌ها روزنامه‌نگار در این کشور زندانی هستند.

بیشتر بخوانید:شش روزنامه نگار در ترکیه به حبس ابد محکوم شدند

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محکومیت ۹ تن در ترکیه به اتهام قتل هراند دینک، روزنامه‌نگار ارمنی‌تبار

یک کارزار اینترنتی در پاکستان: روزنامه نگاران مخالف دولت را دستگیر کنید

طرح ترور یک اسرائیلی در نشست اپک؛ مقامات پرو: یکی از دستگیرشدگان عضو نیروی قدس سپاه ایران است