واکنش ترامپ به نامه‌های لو رفته سفیر بریتانیا: دیگر با او کار نمی‌کنیم

واکنش ترامپ به نامه‌های لو رفته سفیر بریتانیا: دیگر با او کار نمی‌کنیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از افشا شدن ایمیل‌های سفیر بریتانیا در ایالات متحده و واکنش تند دونالد ترامپ، دولت محافظه‌کار بریتانیا نسبت به هک شدن این ایمیل‌ها اظهار تاسف کرد.

آگهی

دونالد ترامپ در واکنش به یادداشت‌های لو رفته سفیر بریتانیا گفت که دیگر با این دیپلمات کار نخواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۷ تیر در این زمینه در توییتر نوشت: «من سفیر [بریتانیا در آمریکا] را نمی‌شناسم اما کسی در آمریکا او را دوست ندارد و درباره‌اش فکر خوب نمی‌کند. ما دیگر با او کار نخواهیم کرد.»

کیم دراک، سفیر بریتانیا در واشنگتن در چند یادداشت دیپلماتیک که در سال ۲۰۱۷ برای دفتر نخست‌وزیر در لندن فرستاده بود، دونالد ترامپ را فردی «بی‌منطق»، «ناکارآمد» و «متزلزل» توصیف کرده بود که «برنامه مشخصی در قبال ایران ندارد». وی به دولت متبوع خود گفته بود اگر می‌خواهند با ترامپ کار کنند باید نکات را به شیوه‌ای «ساده» و «قابل فهم» برای او توضیح دهند.

دونالد ترامپ در توییت روز دوشنبه خود درباره سیاست برکسیتی ترزا می نیز نوشت: «من در مورد روشی که بریتانیا و نخست وزیر آن ترزا می برای مدیریت برکسیت در پیش گرفته‌ انتقاد زیادی دارم. خودش [ترزا می] و نماینده‌اش همه چیز را به هم ریخته‌اند. من بهش گفتم چطور باید برکسیت را انجام بدهد، اما او کار خودش را کرد.»

آقای ترامپ در ادامه همین توییت نوشت: «خبر خوب برای بریتانیای دوست‌داشتنی آن که به زودی یک نخست‌وزیر جدید خواهند داشت. در سفر بسیار خوبی که ماه گذشته به آنجا داشتم ملکه بیشتر از همه به من احساس خوب داد.»

واکنش‌‌ها در دولت بریتانیا

دولت محافظه‌کار ترزا می پس از انتشار خبر لو رفتن یادداشت‌های سفیر بریتانیا در واشنگتن در دو روز گذشته از این رویداد اظهار تاسف کرد.

سخنگوی دولت ترزا می در گفتگو به خبرنگاران گفت: «هک شدن ایمیل آقای سفیر نپذیرفتنی است. درباره این موضوع می‌توانم بگویم که افسوس می‌خوریم.»

لیام فوکس، وزیر تجارت بریتانیا که در حال دیدار از آمریکا است به رادیو بی‌بی‌سی گفت پیام «تاسف دولت بریتانیا را از طریق ایوانکا ترامپ به رئیس جمهوری آمریکا» منتقل خواهد کرد. آقای فوکس تاکید کرد که اتفاقاتی از این دست می‌تواند رابطه نزدیک دو کشور را خدشه‌دار کند و منافع امنیتی مشترک بین دو کشور را با خطر مواجه سازد.

این افشاگری‌ها در حالی است که بریتانیا در تلاش است قراردادهای مهم و جدید با آمریکا امضا کند. قراراست برکسیت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ماه اکتبر برای همیشه نهایی شود و این کشور نیاز به متحدان جایگزین جدید دارد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا و یکی از بخت های اصلی جانشینی ترزا می نیز در واکنش به محتوای ایمیل‌های هک شده گفت: « شفاف می‌گویم درباره کاخ سفید و رئیس جمهوری ایالات متحده و رابطه بریتانیا با ایالات متحده به هیچ وجه با نوشته‌های سفیر هم نظر نیستم اما از این که او نظراتش را رک و راست بیان کرده است حمایت می‌کنم.»

وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که پیامدهای جدی در انتظار افشاگران این ای‌میل خواهد بود.

نایجل فاراژ، رهبر حزب برکسیت، پیروز آخرین انتخابات اروپایی بریتانیا گفت اگر هم چنان بوریس جانسون وزیر خارجه بود امکان نداشت افرادی چون سفیر بریتانیا در ایالات متحده، چنین پست پراهمیتی داشته باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشای ایمیل‌های سفیر؛ هشدار پلیس بریتانیا به رسانه‌ها انتقادها را برانگیخت

ایران سفیر بریتانیا را در اعتراض به توقیف نفتکش متعلق به خود احضار کرد

۱۰ کشور قوی و ضعیف از نظر امنیت سایبری؛ ایران در کدام گروه جای می‌گیرد؟