اروپا تحریم‌های جدید علیه ترکیه را بررسی می‌کند

اروپا تحریم‌های جدید علیه ترکیه را بررسی می‌کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دلیل اصلی تحریم‌های احتمالی به گفته اتحادیه اروپا «تجاوز به آب‌های قبرس»، یکی از اعضای این اتحادیه عنوان شده است. وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که به‌زودی از کمیسیون اروپا می خواهند تا ترکیه را در این رابطه تحریم کند.

آگهی

در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، مقامات بیست و هشت کشور حاضر طرح تحریم‌های جدید علیه ترکیه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دلیل اصلی تحریم‌های احتمالی به گفته اتحادیه اروپا «تجاوز به آب های قبرس»، یکی از اعضای این اتحادیه عنوان شده است. وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که به‌زودی از کمیسیون اروپا می خواهند تا ترکیه را در این رابطه تحریم کند.

از اقدامات مورد توجه اتحادیه اروپا می‌توان به تحریم گفتگوهای چندجانبه و یا دوجانبه کشورهای عضواتحادیه اروپا با اعضای دولت ترکیه اشاره کرد. هم چنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر دارند کمک‌های مالی بانک سرمایه‌گذاری اروپا به ترکیه را کاهش دهند. بانک سرمایه گذاری اروپا سالانه ۳۸۶ میلیون یورو برای اصلاحات در ترکیه پرداخت می‌کند که به گفته یکی از دیپلمات‌ها این پول می‌تواند در چارچوب تحریم ها مسدود شود. وزیر خارجه قبرس درباره این تحریم‌ها گفت که آنها به هیچ عنوان نمی‌تواند عامل تزلزل ترکیه در ادامه حفاری های نفتی باشد.

مولوود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در واکنش به صحبت‌های مطرح شده در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گفت که «اتحادیه اروپا هم چنان با خواسته های مقامات یونانی تبار قبرس در حال بازی خوردن است.»

هم چنین وزیر خارجه ترکیه از ایالات متحده خواست تا در بحران قبرس وارد نشود چرا که ترکیه می تواند در واکنش از نظامیان ترک مستقر در جمهوری قبرس شمالی بهره بگیرد. تنش ها در حالی در قبرس افزایش می یابند که بریتانیا و آمریکا در قبرس، عضو اتحادیه اروپا، پایگاه نظامی دارند و اسرائیل دیگر فعال این منطقه مدیترانه رسما از مواضع اتحادیه اروپا و دولت قبرس حمایت کرده است.

ترکیه با دوکشتی اکتشافی عملیات حفاری و اکتشاف نفت و گاز را در شرق مدیترانه دنبال می کند. قبرس ادعا می کند کشتی های ترکیه در آب های این کشور مشغول حفاری و اکتشاف هستند. در حالیکه فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه تاکید کرده است که حفاری های در جمهوری قبرس شمالی، منطقه ترک نشین، و با اجازه مقامات این جمهوری انجام می گیرد.

رجب طیب اردوغان در واکنش به طرح تحریم های احتمالی علیه کشورش اعلام کرد که به هیچ روی قصد توقف برنامه اکتشاف نفت و گاز در آب های مدیترانه را ندارد. ترکیه بزرگترین میزبان پناهجویان جهان همواره این سلاح را علیه اتحادیه اروپا بکاربرده است. مقامات این کشور که دروازه اصلی ورودی به شرق اروپا است بارها گفته اند در صورت ادامه فشارهای اتحادیه اروپا درهای این کشور برای حضور پناهجویان در اروپا بازخواهندشد.

دو کشتی فاتح و یاووز ترکیه در هفته های گذشته در شرق مدیترانه در آب‌های قبرس مشغول به اکتشاف و حفاری نفت و گاز هستند.

اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی نیز در همین رابطه به ترکیه هشدار داده و اعلام کرده بود که با ادامه وضع موجود تحریم‌هایی علیه این کشور در نظر خواهد گرفت.

دولت قبرس می گوید علیه تمام شرکت هایی که با همکاری ترکیه دست به اکتشاف گاز و نفت در این آب ها بزنند به دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد. اکتشاف و حفاری نفت و گاز در مدیترانه یکی از موضوعات تنش زا بین قبرس و ترکیه و فراتر از آن میان اتحادیه اروپا و دولت رجب طیب اردوغان در سال های اخیر بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یادگار دوران مشروطه و قاجاریه در «قبرستان دیپلمات‌ها» در برلین

واکنش اروپا به طرح احتمالی ترکیه؛ تشکیل جمهوری خودمختار در شمال قبرس

پلیس ایران بر ادامه اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی با موافقت سه قوه تاکید کرد