محققان فرانسوی: نوشیدنی‌های حاوی شکر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند

محققان فرانسوی: نوشیدنی‌های حاوی شکر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس نتایج این مطالعه نه تنها نوشابه‌های حاوی شکر مانند کوکا، لیموناد و نوشابه‌های انرژی‌زا بلکه آبمیوه‌هایی که گفته می‌شود ۱۰۰ درصد طبیعی هستند نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند.

آگهی

مطالعه جدید دانشمندان فرانسوی نشان می دهد که مصرف بیش‌از حد آبمیوه‌ها و نوشابه‌های حاوی شکر احتمالا باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

بر اساس نتایج این مطالعه نه تنها نوشابه‌های حاوی شکر مانند کوکا، لیموناد و نوشابه‌های انرژی‌زا بلکه آبمیوه‌هایی که گفته می شود ۱۰۰ درصد طبیعی هستند نیز با افزایش ریسک ابتلا به سرطان ارتباط دارند.

این تیم تحقیقاتی نوشیدنی‌ را که حاوی بیش از ۵ درصد شکر باشد را به‌عنوان نوشیدنی حاوی شکر تعریف کرده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر نوشیدنی حاوی شکر (دو قوطی در هفته) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا ۱۸ درصد افزایش دهد. کسانی که خیلی زیاد نوشیدنی حاوی شکر می‌نوشند (حدود ۱۸۵ میلی لیتر در روز) احتمال دارد بیشتر به سرطان مبتلا شوند تا کسانی که مصرفشان کم (کمتر از ۳۰ میلی لیتر در روز) است.

همچنین کسانی که زیاد نوشیدنی حاوی شکر می‌نوشند با مشکلات سلامتی بیشتری مواجه خواهند بود مثلا نمک و کالری بیشتری مصرف می‌کنند که آنهم می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

محققان نتیجه گرفته‌اند که کاهش شکر در رژیم غذایی، اهمیتی فوق العاده برای سلامتی دارد. آنها بر این باورند که افزایش مالیات بر شکر می‌‌تواند راه حل خوبی برای کاهش مصرف آن باشد.

این مطالعه توسط گروهی از دانشمندان در دانشگاه سوربن پاریس انجام شده و در «بریتیش ژورنال» منتشر شده است. این گروه سطح قند خون بیش از ۱۰۰ هزار نفر را به مدت ۵ سال مطالعه کرده‌ است. با این حال این محققان می گویند هنوز راه درازی باقی مانده است تا قطعا بتوان گفت که مصرف شکر باعث سرطان می شود.

آنها می‌گویند برای تایید و اثبات اینکه مصرف زیاد شکر با سرطان ارتباط دارد نیازمند انجام مطالعاتی در مقیاس بسیار بزرگتر هستند.

محققان در این ۵ سال با ۲۱۹۳ مورد سرطان در این جمعیت ۱۰۰ هزار نفری مواجه شدند که ۶۹۳ مورد به سرطان سینه، ۲۹۱ مورد به سرطان پروستات و ۱۶۶ مورد به سرطان کولورکتال مبتلا شده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت شیرین‌کننده مصنوعی نوشابه‌های رژیمی را عامل «احتمالا سرطان‌زا» اعلام می‌کند

اعتیاد روزانه ۲۰ درصد بلژیکی‌ها؛ میزان مصرف نوشابه‌های قندی در اتحادیه اروپا چقدر است؟

نظر دانشمندان را بخوانید و بدانید؛ بهترین غذاها برای سلامت قلب کدامند؟