جلسه شورای حکام؛ از واکنش روسیه تا درخواست برگزاری نشست کمیسیون برجام

جلسه شورای حکام؛ از واکنش روسیه تا درخواست برگزاری نشست کمیسیون برجام
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفیر روسیه در آژانس انرژی اتمی در توئیت دیگری درباره جو حاکم بر جلسه روز گذشته گفت که در نشست شورای حکام دو کلمه درباره ایران و آمریکا بیشتر استفاده شد: «تاسف» و «نگرانی».

آگهی

درحالی ایران در واکنش به جلسه اضطراری شواری حکام گفت این جلسه هیچ نتیجه‌ای برای آمریکا نداشت، که روسیه نیز در همراهی با ایران، تاکید کرد آمریکا در موضوع توافق هسته‌ای ایران منزوی شده است.

جلسه شورای حکام آژانس انرژی اتمی روز ۱۹ تیر به در خواست آمریکا در وین برگزار شد.

کاظم غریب ‌آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش با اشاره به اینکه سه متحد آمریکا یعنی اسرائیل، امارات و عربستان در جلسه شورای حکام از این کشور حمایت می‌کردند، درباره نظر سایر کشورهای حاضر در این جلسه گفت: «کشورها متفق‌القول، خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را تقبیح کردند و اظهار داشتند که شورای حکام، مکان مناسبی برای بررسی موضوعات مربوط به اجرای برجام نیست؛ چرا که این قبیل موضوعات در زمره موضوعات پادمانی آژانس قرار نمی‌گیرند و باید در چارچوب سازوکارهای مشخص خود یعنی کمیسیون مشترک برجام مدنظر و بررسی قرار گیرند.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به این نشست گفت: «جلسه دیروز شورای حکام نمی‌دانم با چه عقلی تشکیل شد که خودشان در آن منزوی شده‌اند و در نهایت حتی نتوانستند یک خط بیانیه علیه ایران بنویسند.»

سفیر روسیه در آژانس انرژی اتمی: آمریکا فورا به توافق هسته‌ای برگردد

از سوی دیگر، روسیه که یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است نیز در جلسه روز گذشته شورای حکام حضور داشت. میخائیل اولیانوف سفیر روسیه در آژانس انرژی اتمی در چند توئیت درباره این جلسه نظرات خود را بیان کرد. وی پیش از آغاز جلسه ویژه شورای حکام پیش بینی کرد که این جلسه کوتاه باشد و در توئیت دیگری پس از جلسه نوشت: «در جلسه شورای حکام بسیاری از کشورها از جمله روسیه، از ایالات متحده آمریکا خواستند که بدون معطلی به توافق هسته‌ای برگردد و به‌طور کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را رعایت کند.»

سفیر روسیه در آژانس انرژی اتمی در توئیت دیگری درباره جو حاکم بر جلسه روز گذشته گفت که در نشست شورای حکام دو کلمه درباره ایران و آمریکا بیشتر استفاده شد: «تاسف» و «نگرانی».

وی درباره اینکه چرا برای ایران و آمریکا از این دو واژه بیشتر استفاده شد، گفت: «در ارتباط با ایران به‌خاطر اینکه برخی از تعهدات خود در برجام را کنار گذاشته است و در ارتباط با آمریکا به این دلیل که از برجام خارج شده است و تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است.»

وی همچنین در توئیتی به زبان روسی نوشت که در جلسه شورای حکام تاکید شد که توافق هسته‌ای بزرگترین دستاورد در حوزه امنیت است. وی اضافه کرد که ایالت متحده آمریکا در این زمینه به‌طور کامل منزوی شده است.

چین: اقدام‌های ایران خطری ایجاد نمی‌کند

فو کانگ، مدیر کل اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین که در جلسه شواری حکام حاضر بود نیز درباره این جلسه گفت: «ما نباید به اقداماتی که ایران انجام می‌دهد واکنش زیادی نشان دهیم چراکه از نظر ما این اقدامات خطری ایجاد نمی‌کند.»

وی در عین حال تاکید کرد که تمامی اقدام‌هایی که اخیرا ایران انجام داده، برگشت پذیر است.

آلمان، فرانسه و بریتانیا: نشست اضطراری کمیسیون مشترک برجام برگزار شود

از سوی دیگر، سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه مشترک پس از برگزاری جلسه شورای حکام از حمایت مجدد خود از برجام خبر دادند و از ایران خواستند تا تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دهد.

این بیانیه از سوی دیگر اعلام کرد که مسائل کنونی باید از سوی طرفین امضاکننده برجام به ویژه از طریق برگزاری نشست اضطراری کمیسیون مشترک برجام حل شود.

این واکنش‌ها در حالی پس از جلسه شورای حکام صورت گرفت که پیش از آن نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان نشست اضطراری این سازمان در وین، ایران را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرد.

نمایندگی ایالات متحده در بیانیه خود گفت: «راهی که رژیم ایران اکنون و به عمد در پیش گرفته است تنها انزوای بین‌المللی آن را عمیق‌تر می‌کند و منجر به افزایش خطرات پیش روی این کشور خواهد شد».

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس، افزود که درپیش گرفتن تاکتیک‌های «ماجراجویانه و اخاذی‌گری» توسط ایران، سبب برداشته ‌شدن تحریم‌ها نخواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۰ ژوئیه به کشورهای عضو این سازمان اعلام کرد ایران با عبور از سقف ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی اورانیوم که در توافقنامه برجام قید شده بود، سطح غنی‌سازی خود را به ۴.۵ درصد رسانده است. پیش از این هم ایران پس از پایان مهلت ۶۰ روزه به اروپا اعلام کرده بود که سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران سطح غنی‌سازی خود را تا ۴.۵ درصد رسانده است

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا خواستار جلسه اضطراری شورای حکام شد؛ ایران واکنش نشان داد

شورای حکام پرونده ابهامات اتمی ایران را بست

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند