پلیس جبل‌ الطارق دو تن دیگر از کارکنان کشتی حامل نفت ایران را بازداشت کرد

نفت کش حامل نفت خام ایران
نفت کش حامل نفت خام ایران Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره موضع وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت: «ما وارد اختلافات سرزمینی میان انگلیس و اسپانیا در منطقه جبل الطارق نمی‌شویم اما اسپانیا تاکنون موضع بدی نداشته است.»

آگهی

پلیس جبل‌الطارق دو نفر دیگر از کارکنان کشتی توقیف شده حامل نفت ایران را بازداشت کرد. روز گذشته پلیس جبل‌الطارق گفته بود که ناخدا و افسر ارشد ابرنفتکش توقیف شده متعلق به ایران را به دلیل نقض تحریم های اتحادیه اروپا بازداشت کرده است.

عباس موسوی سخنگوی وزرات امور خارجه ایران نیز در واکنش به توقیف ابرنفتکش حامل بار از مبدأ ایران، یک بار دیگر از بریتانیا خواسته است هر چه زودتر این نفت‌کش را رها کند. وی تاکید کرد: «این کار به سود همه است.»

آقای موسوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: «هم اسناد و مدارک وهمچنین تناقضات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که حرف لندن به لحاظ حقوقی چندان قابل اعتنا و توجه نیست مگر اینکه آنها تحت تاثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند.»

وی درباره موضع وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت: «ما وارد اختلافات سرزمینی میان انگلیس و اسپانیا در منطقه جبل الطارق نمی‌شویم اما اسپانیا تاکنون موضع بدی نداشته است.»

هم اسناد و مدارک وهمچنین تناقضات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که حرف لندن به لحاظ حقوقی چندان قابل اعتنا و توجه نیست مگر اینکه آنها تحت تاثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند
عباس موسوی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

جوزپ بورل، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا همزمان با توقیف این نفت‌کش گفته بود توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از بریتانیا صورت گرفته است.

سرپرست وزارت خارجه اسپانیا که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است هفته گذشته همچنین گفته بود که مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تاثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است.

اسپانیا حاکمیت بریتانیا بر آب های اطراف جبل الطارق را به رسمیت نمی شناسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به موضع اسپانیا در این زمینه افزود: «اینکه سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا گفته است که انگلیسی‌ها به درخواست آمریکایی‌ها به توقیف نفتکش اقدام کردند، نکته قابل توجهی است و جمهوری اسلامی ایران نیز بر این نکته حساب کرده و در محاسبات خود دخالت می‌دهد.»

وی به مانند وزیر امور خارجه ایران این سوال را از بریتانیا مطرح کرد که مگر جمهوری اسلامی تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد و افزود: « به فرض آنکه این نفتکش به سوریه می‌رفته است، مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانین‌مان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟ آنها همیشه منتقد این موضوع بوده‌اند ولی چطور شده است که اکنون خود به بهانه نقض تحریم‌های سوریه، این کار را انجام می دهند.»

تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا پنج‌شنبهٔ گذشته چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) با اعلام این که کشتی گریس ۱ در حال حمل نفت به پالایشگاهی در سوریه بوده است،‌ این نفتکش عظیم را در ساحل جبل‌الطارق توقیف کردند. این ابرنفتکش از ایران حرکت کرده بود و حامل نفت خام این کشور بود. ایران در اعتراض به توقیف این ابرنفتکش، سفیر بریتانیا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران چند روز پس از توقیف این نفتکش اعلام کرد که برخلاف ادعای بریتانیا مقصد نفتکش توقیف شده ایران، کشور سوریه نبوده است.

دادگاه عالی جبل الطارق نیز توقیف این ابرنفتکش را تا روز ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) تمدید کرده است.

بیشتر بخوانید:دستگاه قضایی جبل الطارق حکم توقیف نفتکش ایرانی را دو هفته دیگر تمدید کرد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاناما کشتی‌های ناقض تحریم‌ را از فهرست ناوگان خود حذف می‌کند

دستگاه قضایی جبل الطارق حکم توقیف نفتکش ایرانی را دو هفته دیگر تمدید کرد

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش