هوش مصنوعی امید به تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر سرطان‌ را افزایش می‌دهد

هوش مصنوعی امید به تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر سرطان‌ را افزایش می‌دهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استفاده از روش‌های جدید هوش مصنوعی بسیار راحت‌تر و غیرتهاجمی‌تر از روش‌های موجود است. این مساله فشار جسمانی و روانی را بر بیماران کمتر کرده و روند درمان را نیز تسهیل می‌کند.

آگهی

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد هوش مصنوعی قادر است در آینده نزدیک راه‌های تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر سرطان را بهبود بخشد. تشخیص به موقع سرطان درمان همچنین را تسهیل کرده و عمر مبتلایان را طولانی‌تر می‌کند.

سرطان مسئله‌ای جهانی است؛ آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۱۷ میلیون نفر در سال گذشته میلادی به سرطان مبتلاء شده‌اند. محققان تخمین زده‌اند که در سال ۲۰۴۰ حدود ۲۷.۵ میلیون مورد جدید سرطان تشخیص داده خواهد شد.

علم پزشکی در دهه‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها داشته است. اگر به سال ۱۹۷۰ نگاه کنیم، کمتر از یک چهارم افراد مبتلاء به سرطان زنده ماندند. اما در حال حاضر به لطف پیشرفت در تکنولوژی‌های تشخیصی و درمانی حدود نیمی از مبتلایان به زندگی خود ادامه می‌دهند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

توده‌های سرطانی با گسترش به بافت‌های مجاور خود، از طریق دستگاه گردش خون و همینطور سیستم لنفاوی می‌توانند به نقاط دیگر بدن رفته و در آنجا تکثیر شوند

سرطان در اثر تکثیر بی‌رویه و غیرطبیعی سلول‌های بدن رخ می‎دهد. تکتیر سلول‌های سرطانی می‌تواند یک توده سلولی تشکیل دهد مانند سرطان ریه و پستان یا به صورت سلول‌های جدا از هم باشند مانند سرطان خون.

سلول‌های سرطانی هر روزه در بدن ایجاد می‎شوند، اما سیستم ایمنی آنها را به عنوان یک عامل مزاحم و مهاجم شناخته و نابود می‌کند. زمانی که سیستم ایمنی وجود سلول‌های سرطان را تشخیص ندهد آنها تکثیر شده و فرد را بیمار می‌کنند.

تقسیم غیرمتعارف سلولی در اثر جهش در ژن‌ها به وقوع می‌پیوندد. عوامل ژنتیکی و محیطی سبب بروز سرطان می‌شوند.

همچنین سرطان ممکن است از طریق جریان خون یا لنف به دیگر ارگان‌های بدن وارد شده و آنها را نیز درگیر کنند؛ در این حالت گفته می‌شود که سرطان متاستاز داده است.

تشخیص زودهنگام و دقیق این بیماری کمک می‌کند که درمان بهتر صورت پذیردچرا که تکثیر و پخش سلول‌های سرطانی در بدن مقابله با آن را به طرز قابل توجهی سخت‌تر می‌کند.

با وجود پیشرفت‌های اساسی در زمینه تشخیص سرطان هنوز بیماری بخش بزرگی از مبتلایان در مراحل اولیه تشخیص داده نمی‌شود. همچنین بخش قابل توجهی از تومورهای خوش‌خیم اشتباها به عنوان توده‌های سرطانی خطرناک تشخیص داده می‌شوند.

هوش مصنوعی چگونه به تشخیص سرطان کمک می‌کند؟

یکی از توانایی‌های اصلی هوش مصنوعی پردازش اطلاعات گسترده و پیچیده در مدت زمان کوتاه است. هوش مصنوعی قادر است جزییاتی را که روش‌های موجود قادر به تشخیص آنها نیست، تشخیص دهد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که استفاده از روش‌های جدید هوش مصنوعی بسیار راحت‌تر و غیرتهاجمی‌تر از روش‌های موجود است. این مساله فشار جسمانی و روانی را بر بیماران کمتر کرده و روند درمان را نیز تسهیل می‌کند.

سلول‌های سرطانی در بافت‌های بدن تغییراتی فیزیکی و شیمیایی ایجاد می‌کنند. این تغییرات از طریق تصویربرداری‌های پزشکی، آزمایش خون و یا جراحی قابل مشاهده است. هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر پزشکی را با دقت بالاتری تفسیر کند و جزییاتی را که اکنون قادر به تشخیص آنها نیستم، کشف کند.

دانشمدان برای تشخیص سرطان به کمک هوش مصنوعی، الگوریتم‌هایی را براساس داده‌های موجود طراحی می‌کنند که تغییرات بوجود آمده در بدن را اندازه‌گیری کرده و وجود توده یا سلول‌های سرطانی را تشخیص می‌دهد.

در اقدامات بعدی هوش مصنوعی می‌تواند تغییرات سلول‌های بدن را پیش از آنکه سرطان در بدن تشکیل شود شناسایی کرده و به پزشکان برای پیشگیری از ایجاد توده‌های بدخیم در بدن کمک کند.

تحقیقات برای استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص سرطان اکنون در مراحل اولیه آن است. گرچه یافته‌های موجود بسیار امیدوارکننده هستند اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به موفقیت‌های اساسی در این زمینه در پیش است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادتن به جای شیمی‌درمانی؛ آسترازنکا برای مقابله با سرطان هوش مصنوعی را به خدمت می‌گیرد

کشف جدید اسرائیلی‌ها؛ سلول‌های سیستم ایمنی در سرطان مغز «دوجانبه» عمل می‌کنند

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی کدامند؟