سپاه پاسداران ایران توقیف یک نفتکش «خارجی» را تایید کرد

سپاه پاسداران ایران توقیف یک نفتکش «خارجی» را تایید کرد
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سپاه پاسداران ایران توقیف یک نفتکش «خارجی» را تایید کرد

آگهی

شناورهای گشتی سپاه پاسداران ایران، یک کشتی خارجی ‌را که گفته می‌شود، حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بوده، توقیف کردند. محل توقیف این شناور جنوب جزیره لارک در خلیج فارس اعلام شده است.

در تصاویری که به تازگی از این کشتی روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده دیده می‌شود که نفکتش خارجی توقیف شده از سوی سپاه، همان نفتکش ریاح است که چند روز پیش خبر ناپدید شدنش منتشر شده بود.

منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان یافته در روز یکشنبه بیست و سوم تیرماه، پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی های خارجی در اقدامی غافلگیر کننده این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود، پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند.»

در این اطلاعیه تصریح شده که این شناور نفتی دارای ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت است که با ۱۲ خدمه خارجی قصد داشته تا سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های خارجی تحویل دهد.

بر پایه این اطلاعیه، پرونده تخلف کشتی توقیف شده به اتهام «حمل سوخت قاچاق» در سیر مراحل رسیدگی قضایی قرار دارد.

منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران همچنین تاکید کرده که طی روزهای اخیر کشتی دیگری توسط جمهوری اسلامی توقیف نشده است.

پیشتر اعلام شده بود که نفت‌کشی با نام «ریاح» که برای آخرین بار روز ۱۴ ژوئیه در نزدیکی سواحل جزیره قشم در تنگه هرمز رصد شده با خاموش شدن ردیاب ماهوا‌ره‌ای‌اش از صحنه رادار محو شده است.

وزارت امور خارجه ایران بلافاصله با رد گمانه‌زنی‌ها در مورد توقیف نفت‌کش از سوی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه اعلام کرد که تهران به یک نفتکش خارجی دچار نقص فنی امدادرسانی کرده است.

اما مقامات رسمی آمریکا روز چهارشنبه گفته‌ بودند که مطمئن نیستند آیا یک نفتکش منتسب به امارات که راهش به سمت آب‌های ایران کج شده، توسط این کشور توقیف شده و یا بعد از بروز نقص فنی به وسیله ایران نجات داده شده است.

تفنگداران دریایی بریتانیا و مقامات جبل‌الطارق دو هفته پیش یک نفتکش عظیم ایرانی را که راهی سوریه بود در آب‌های این منطقه توقیف کردند. مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، توقیف این نفت‌کش را مصداق دزدی دریایی توصیف کرده اند. رهبر ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورش این اقدام را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقیف کشتی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس؛ ۱۲ خدمه فیلیپینی دستگیر شدند

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

ایران یک کشتی «مرتبط با اسرائیل» را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد