شایعه‌ موافقت ترامپ با مذاکره یک سناتور با ظریف؛ بهای نفت و طلا کاهش یافت

شایعه‌ موافقت ترامپ با مذاکره یک سناتور با ظریف؛ بهای نفت و طلا کاهش یافت
Copyright عکس از رویترز
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انتشار خبری مبنی بر موافقت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با مذاکره «رَند پال»، سناتور جمهوری‌خواه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بهای جهانی نفت به پایین‌ترین حد در دو هفته گذشته رسید و قیمت هر اونس طلا نیز بیش از ۶ دلار کاهش یافت.

آگهی

در پی انتشار خبری مبنی بر موافقت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با مذاکره «رَند پال»، سناتور جمهوری‌خواه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بهای جهانی نفت به پایین‌ترین حد در دو هفته گذشته رسید و قیمت هر اونس طلا نیز بیش از ۶ دلار کاهش یافت.

نشریه آمریکایی پولیتیکو چهارشنبه شب با انتشار خبری در بخش آنلاین خود مدعی شد که رند پال، سناتور جمهوریخواه ضد جنگ در جریان بازی گلف با آقای ترامپ، موافقت او را برای مذاکره با وزیر خارجه ایران جلب کرده است. این نشریه هدف آقای پال از این مذاکره را کاهش تنش میان کاخ سفید و تهران اعلام کرده است.

پس از انتشار این خبر، بهای جهانی هر بشکه نفت پایه وِست تگزاس اینترمدیت از چهارشنبه شب تا ساعت‌های اولیه معاملات روز پنج‌شنبه، یک دلار کاهش یافت و به ۵۶ دلار و ۵۲ سنت رسید.

همچنین قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران، پایه سبد نفتی اوپک، به کمتر از ۵۵ دلار رسید.

بیشتر بخوانید:تنش میان تهران و لندن نفت ایران را چقدر گران کرد؟

بهای جهانی نفت از دو هفته پیش و با اعلام پیش‌بینی وقوع توفان در خلیج مکزیک که موجب کاهش بیش از انتظار تولید نفت آمریکا شد، روند صعودی به خود گرفته بود. به طوری که بهای هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت و نفت سنگین ایران به بیش از ۶۰ دلار رسیده بود.

شیب کاهش این نرخ با وجود افزایش مجدد تولید نفت آمریکا، از سه روز پیش و ابراز تمایل مشروط ایران به مذاکره با آمریکا با شتاب بیشتری افزایش یافته است. به طوری که قیمت هر بشکه نفت پایه وست‌ تگزاس اینترمدیت در این سه روز نزدیک به ۳ دلار کاهش یافته است.

ایران بارها تاکید کرده که رفع تحریم‌های نفتی را به عنوان پیش شرط اصلی آغاز مذاکرات دو جانبه با ایالات متحده می‌داند. تحلیل‌گران بازار جهانی نفت معتقدند، نگرانی بازار از رفع تحریم‌های نفتی ایران و افزایش عرضه نفت در بازار جهانی دلیل اصلی سیر نزولی قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.

امیدواری‌ها نسبت به کاهش تنش میان ایران و آمریکا همچنین از تب قیمت جهانی طلا نیز کاسته است. بهای جهانی هر اونس طلا که چهارشنبه شب به بیش از هزار و ۴۲۶ دلار رسیده بود، سیر نزولی به خود گرفته و با ۶ دلار و ۷۰ سنت کاهش به کمتر از هزار و ۴۲۰ دلار رسیده است.

با وجود به پا شدن تب و تاب کاهش قیمت در بازار نفت و طلا هنوز تهران و واشنگتن واکنش رسمی به خبر نشریه پولیتیکو نشان نداده‌اند.

بیشتر بخوانید:تنش ایران و آمریکا؛ قیمت طلا تا کجا صعود می‌کند؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جهش نفت و طلا؛ ایستادگی دلار در مرز ۱۳ هزارتومان

دولت روحانی بدون صادرات نفت چه زمانی به پایان راه می‌رسد؟

افزایش رونق بازار کار آمریکا؛ قیمت طلا سقوط کرد