بهترین راه رعایت بهداشت قاعدگی: نوار بهداشتی، تامپون یا فنجان قاعدگی؟

بهترین راه رعایت بهداشت قاعدگی: نوار بهداشتی، تامپون یا فنجان قاعدگی؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قاعدگی گرچه یک مساله طبیعی و متضمن حفظ بقاء بشر است اما در اغلب کشورهای جهان یک تابو محسوب می‌شود. دختران و زنان سعی دارند آن را مخفی کنند و در جامعه به طور عادی در مورد آن صحبت نمی‌شود.

آگهی

دوران قاعدگی (پریود) بخش مهمی از زندگی زنان است. تقریبا نیمی از جمعیت زنان یا یک چهارم جمعیت جهان در سن باروری هستند و هر ماه قاعدگی را تجربه می‌کنند. رعایت بهداشت قاعدگی نه تنها برای حفظ سلامت جسمانی و روانی دختران و زنان مهم است بلکه بر رشد و نمو فرزندان آینده آنها نیز اثر می‌گذارد.

چرخه طبیعی قاعدگی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است و مدت خون‌ریزی زنان در سن باروری معمولا ۳–۵ روز طول می‌کشد، اما گاهی بین ۲–۱۰ روز نیز متغیر است.

در دوران قاعدگی دیواره داخلی رَحِم فرو می‌ریزد و بدن زن برای باروری آماده می‌شود. تخمین زده‌اند که هر زن در مجموع به طور متوسط ۷ سال از زندگی خود را در حالت قاعدگی به سر می‌برد. با پایان دوره باروری زنان وارد دوره یائسگی شده و دیگر پریود را تجربه نمی‌کنند.

قاعدگی گرچه یک مساله طبیعی و متضمن حفظ بقاء بشر است اما در اغلب کشورهای جهان یک تابو محسوب می‌شود. دختران و زنان سعی دارند آن را مخفی کنند و در اغلب جوامع به صورت عادی در مورد آن صحبت نمی‌شود.

بهداشت قاعدگی

زنان برای گذر از دوران قاعدگی از وسایلی برای جمع‌آوری خون استفاده می‌کنند. نوار بهداشتی، تامپون و فنجان قاعدگی سه وسیله رایج برای حفظ بهداشت قاعدگی در عصر حاضر هستند.

مصریان و یونانیان باستان با استفاده از برگه‌های پاپیروسی که به دور یک چوب می‌پیچیدند، وسیله‌ای شبیه به تامپون درست می‌کردند. تحقیقات تاریخی اندکی که بر روی این موضوع صورت گرفته نشان می‌دهد زنان تا پیش از ابداع نوارهای بهداشتی یکبار مصرف عمدتا از پارچه برای جمع‌آوری خون استفاده می‌کردند؛ روشی که در کشورهای در حال توسعه به دلیل نبود امکانات بهداشتی همچنان رایج است.

براساس برآورد‌های سازمان جهانی بهداشت حدود یک سوم مردم دنیا یعنی ۲.۳ میلیارد نفر به سرویس‌های بهداشتی ایمن و سالم از جمله توالت و حمام دسترسی ندارند. همچنین حدود ۴.۵ میلیارد نفر در منزل خود شخصی توالت ندارند.

این مساله بر بهداشت قاعدگی نیز اثرات شدیدی دارد چرا که عدم دسترسی به سرویس‌های بهداشتی خطر عفونت‌های میکروبی در زمان قاعدگی را به شدت افزایش می‌دهد.

این مساله همچنین بر آموزش و پرورش دختران و زنان اثر منفی دارد. براساس آمارهای موجود به طور متوسط از هر ده دختر یکی به دلیل نبودن امکانات بهداشتی در زمان پریود از رفتن به مدرسه باز می‌ماند. به عنوان مثال تنها در کشور هند ۱۱۳ میلیون دختر نوجوان به دلیل کمبود امکانات بهداشتی از تحصیل بازمانده‌اند.

زنان کم‌سواد و بی‎سواد نمی‌توانند شغل مناسبی بیابند و در فقر زندگی می‌کنند. همچنین میزان مرگ و میر در نوزادان و کودکان مادران کم‌سواد و بی‌سواد بسیار بالاتر از مادران تحصیل‎کرده است.

بنا به دلایل ذکر شده، اکنون بهداشت قاعدگی به عنوان یکی از حقوق اولیه زنان شناخته شده و فعالان حقوق بشری در پی آنند با آگاهی رسانی به دولت‌ها این مساله را برای زنان راحت‎تر کنند.

بیشتر بخوانید:

دسترسی به وسایل و امکانات بهداشتی در دوران قاعدگی یکی از حقوق اولیه زنان تلقی می‌شود

نوار بهداشتی، تامپون یا فنجان قاعدگی؛ کدامیک برای حفظ بهداشت بهتر است؟

نوارهای بهداشتی و تامپون‌های یکبار مصرف از اوایل قرن بیستم وارد سیستم‌های بهداشتی شدند. فنجان قاعدگی نیز در نیمه اول قرن بیستم ابداع شد.

اکنون فنجان قاعدگی به عنوان روش جدیدی برای رعایت بهداشت دوران پریود وارد رقابت با نوار بهداشتی و تامپون به عنوان روش‌های کلاسیک شده است.

طرفداران فنجان قاعدگی معتقدند که استفاده از این روش برای سلامت واژن و رحم بهتر است. همچنین به دلیل اینکه تا سال‌ها می‌توان از یک فنجان قاعدگی استفاده کرد، زباله کمتری تولید و از آلودگی محیط زیست کاسته می‌شود.

محققان دانشگاه لیورپول در بریتانیا با همکاری محققان دیگر دانشگاه‌ها در سراسر جهان مزایا و معایب فنجان قاعدگی را در مقایسه با نوار بهداشتی و تامپون به طور گسترده بررسی کردند.

آنها نتایج ۴۳ مطالعات صورت گرفته بر روی ۳۳۱۹ زن از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه را جمع‌آوری و تحلیل کردند. این تحقیقات از سال ۱۹۶۰ تاکنون صورت گرفته و در مجلات علمی پزشکی منتشر شده‌اند.

آنها دریافتند که خطر ابتلاء به عفونت در افرادی که از فنجان قاعدگی استفاده می‌کنند با روش‌های کلاسیک یکسان است. همچنین میزان نشت خون به لباس زیر نیز در همه روش‌ها به یک اندازه بود.

آگهی

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که خطر بروز سندرم شوک سمی (TSS) که در زمان استفاده از تامپون رخ می‌دهد، در مصرف کنندگان فنجان قاعدگی کمتر است. استفاده از تامپون‌‌های با جذب بالا و عدم تعویض زودهنگام آن سبب بروز این بیماری می‌شود.

سندروم شوک سمی یک بیماری ناشی از سم باکتری‌های استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوکوس اورئوس است که به ازای هر صدهزار نفر ۳ تا ۴ نفر را در سال مبتلاء می‌کند و در صورت عدم درمان به موقع، بیش از ۵۰ درصد خطر مرگ دارد.

آنها همچنین میزان راحتی افراد شرکت‌کننده در مطالعات را بررسی کرده و دریافتند که استفاده از این فنجان‌ها در دفعات اول برای اغلب مصرف کنندگان دشوار بوده اما با گذشت زمان حدود ۷۰ درصد آنان احساس راحتی می‌کردند.

این محققان در مجموع نتیجه گرفتند که استفاده از فنجان قاعدگی راحت و ایمن است و می‌تواند جایگزین مناسب و مقرون به صرفه‌ای برای روش‌های کلاسیک محسوب شود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کالاهای بهداشتی قاعدگی برای زنان اسکاتلندی رایگان شد

اسکاتلند محصولات بهداشتی قاعدگی را برای تمام زنان رایگان می‌کند

کودک هفت ساله هندی ۵۲۶ دندان اضافی داشت