واکنش‌‌های بین‌المللی به توقیف نفتکش بریتانیایی از سوی ایران

واکنش‌‌های بین‌المللی به توقیف نفتکش بریتانیایی از سوی ایران
Copyright AFP PHOTO / VESSELFINDER.COM / NICO KEMPS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران روز جمعه از توقیف یک نفتکش بریتانیایی به نام استینا ایمپرو در تنگه هرمز خبر داد. توقیف این نفتکش بریتانیایی ۱۵ روز پس از توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» از سوی جبل الطارق صورت گرفت.

آگهی

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا می گوید نگران است که ایران با توقیف نفتکش بریتانیایی «مسیر خطرناکی» را در پیش گرفته باشد.

وزیر خارجه بریتانیا که نامزد سمت نخست وزیر این کشور نیز هست افزود: «اقدام روز گذشته در خلیج [فارس] از نشانه های نگران کننده ای حکایت داشت مبنی بر اینکه ایران ممکن است مسیر خطرناک رفتار غیرقانونی و بی ثبات کننده را پس از توقیف قانونی محموله نفت [این کشور] که به سمت سوریه در حرکت بود انتخاب کرده باشد.»

وی گفت: «همانطور که دیروز گفتم پاسخ ما حساب شده اما قاطع خواهد بود. ما در تلاش هستیم تا راهی برای حل مشکل ابرنفتکش "گریس ۱" پیدا کنیم اما در عین حال از امنیت کشتیرانی خودمان اطمینان حاصل خواهیم کرد.»

سخنگوی دولت بریتانیا نیز به کشتی‌های این کشور توصیه کرد که از تردد در تنگه هرمز پرهیز کنند.

ایران روز جمعه از توقیف یک نفتکش بریتانیایی به نام استینا ایمپرو (stena impero) در تنگه هرمز خبر داد. توقیف این نفتکش بریتانیایی ۱۵ روز پس از توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» از سوی جبل الطارق صورت گرفت.

وزیر دفاع بریتانیا: توقیف نفتکش از سوی ایران «عملی خصمانه» است

پنی موردانت وزیر دفاع بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که نفتکش این کشور در زمان توقیف در آب‌ها عمان حرکت می‌کرد. وی توقیف این نفتکش از سوی ایران را عملی خصمانه توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:از توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران چه می‌دانیم؟

فرانسه: اقدام تهران به تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه آسیب می‌زند

وزارت خارجه فرانسه روز شنبه در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی از این اقدام ابراز نگرانی کرد. پاریس تاکید کرده است که این اقدام تهران به تلاش‌های موجود برای کاهش تنش در منطقه آسیب می‌زند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «با نگرانی زیاد از توقیف کشتی بریتانیایی توسط نیروهای ایرانی آگاهی یافتیم. ما قویا این اقدام را محکوم می‌کنیم و همبستگی کامل خود را با بریتانیا ابراز می‌کنیم.»

آلمان: ایران فورا کشتی و سرنشینان آن را آزاد کند

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با انتشار بیانیه ای توقیف نفتکش استینا ایمپرو از سوی ایران را محکوم کرد. برلین توقیف این نفتکش را «غیرقابل توجیه» توصیف کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان این اقدام ایران «به شکلی خطرناک» شرایط پرتنش فعلی را «بدتر» می‌کند.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آلمان آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که فورا این کشتی و سرنشینان آن را آزاد کند.»

مالکان نفتکش توقیف شده: خواهان ملاقات با خدمه کشتی هستیم

شرکت استنا بالک مالک سوئدی نفتکش توقیف شده در تنگه هرمز اعلام کرد که در حال آماده کردن درخواستی رسمی برای ملاقات با ۲۳ خدمه این نفتکش هستند.

استنا بالک در بیانیه‌ای با اشاره به تماس بیمه کنندگان شرکت خود با رئیس امور بنادر بندر عباس گفت که آن‌ها اطلاع داده‌اند، خدمه نفتکش در سلامت هستند.

در این بیانیه آمده که طرف ایرانی از این شرکت خواسته تا درخواستی رسمی برای ملاقات با خدمه را ارائه کنند. 

«نفتکش بریتانیایی با کشتی صیادی برخورد کرد»

الله مراد عفیفی پور، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان روز شنبه گفت که نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو در مسیر تردد خود با یک کشتی صیادی برخورد کرده است.

وی گفت: «عوامل کشتی سانحه دیده صیادی با شناور انگلیسی تماس گرفتند و وقتی پاسخی دریافت نکردند موضوع را به اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اطلاع دادند.»

او افزود: «ما نیز طبق روال معمول موضوع را به اطلاع نیروهای نظامی رساندیم تا شناور انگلیسی را برای بررسی چند و چون سانحه به لنگرگاه بندرعباس هدایت کنند.»

آگهی

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نفتکش بریتانیایی جمعه شب با «هدایت نروی دریایی سپاه پاسداران» وارد لنگرگاه بندرعباس شد.

الله مراد عفیفی پور گفت: «کاپیتان کشتی توقیف شده هندی بوده و ۲۳ خدمه شامل ۱۸ خدمه هندی و پنج خدمه از کشورهای روسیه، فیلیپین و لتونی دارد.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران روز جمعه اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو را توقیف کرده است. در بیانیه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران آمده بود که این نفتکش هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی توقیف شد.

استینا بالک، شرکت مالک نفتکش استینا ایمپرو نیز اعلام کرد که ارتباط با این کشتی که به مقصد عربستان سعودی در حال حرکت بود قطع شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توقیف نفتکش بریتانیایی؛ لندن به شورای امنیت نامه نوشت

وال‌استریت ژورنال: اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌ تهران به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه است

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد