فایل صوتی مکالمه بین ناو بریتانیایی و نیروهای سپاه پیش از توقیف نفتکش منتشر شد

فایل صوتی مکالمه بین ناو بریتانیایی و نیروهای سپاه پیش از توقیف نفتکش منتشر شد
Copyright AFP PHOTO / IRAN'S REVOLUTIONARY GUARD VIA SEPAH NEWS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناو اچ‌ام‌اس مونتروز در تنگه هرمز نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو را اسکورت می‌کرد اما طبق گزارش شرکت امنیت دریایی بریتانیا(دریاد گلوبال) فاصله این ناو با نفتکش در زمان توقیف آن توسط نیروهای سپاه زیاد بود و پس از عملیات نیروی دریایی سپاه به محل حادثه می‌رسند.

آگهی

طبق مکالمات رادیویی بین کشتی جنگی اچ‌ام‌اس مونتروز بریتانیا با نیروهای سپاه پاسداران، از طرف ایرانی خواسته می‌شود که تایید کنند قصدی برای نقض قوانین بین‌المللی با ورود به نفتکش بریتانیایی ندارند.

نفتکش استینا ایمپرو که از بندر فجیره امارات به سمت عربستان در حال حرکت بود، روز جمعه ۲۸ تیر توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد. نفتکش توقیف شده ۲۳ خدمه دارد و سپاه در نخستین بیانیه خود علت توقیف این نفتکش را رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی عنوان کرده بود.

ناو اچ‌ام‌اس مونتروز در تنگه هرمز نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو را اسکورت می‌کرد اما طبق گزارش شرکت امنیت دریایی بریتانیا با نام «دریاد گلوبال» فاصله این ناو با نفتکش در زمان توقیف آن توسط نیروهای سپاه زیاد بود و پس از عملیات نیروی دریایی سپاه به محل حادثه می‌رسند.

مطابق نوار صوتی مکالمات که متن آن توسط رسانه‌های بریتانیایی منتشر شده است، سپاه از نفتکش می‌خواهد که به دستورات توجه کند تا در امنیت باشد و این جمله را چندبار تکرار می‌کند و سپس از استینا ایمپرو می‌خواهد که فورا مسیر حرکت خود را تغییر دهد.

در ادامه این مکالمه، ناو اچ‌ام‌اس مونتروز به نفتکش تاکید می‌کند که در حال عبور از یک تنگه بین‌المللی است و طبق قوانین بین‌المللی عبور این کشتی نباید مسدود یا با مانع روبرو شود.

گشتی‌های نیروهای سپاه در پاسخ می‌گویند که خواهان بازرسی از نفتکش به دلایل امنیتی هستند و قصدی برای رویارویی ندارند. این گفته چندبار تکرار می‌شود.

ناو بریتانیایی در آخرین بخش این مکالمه طبق نوار صوتی به طرف ایرانی می‌گوید که نباید مسیر کشتی استینا ایمپرو را مسدود کند و از نیروهای سپاه می‌خواهد که تایید کنند که قصدی برای نقض قوانین بین‌الملل با ورود به کشتی ندارند.

روز گذشته سپاه پاسداران ویدئویی از عملیات توقیف نفتکش بریتانیایی را با ورود مردان مسلح نقاب پوش بر روی عرشه این کشتی منتشر کرد که به نظر پس از این مکالمه رادیویی صورت گرفته باشد.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران این مکالمات را تاییدی بر روایت سپاه از ماجرا عنوان می‌کند.

روز گذشته سخنگوی سپاه پاسداران گفته بود: «نفتکش انگلیسی تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

بیشتر بخوانید:

معاون وزیر دفاع بریتانیا: لندن در حال بررسی گزینه‌ها برای پاسخ به ایران است

توبیاس الوود معاون وزیر دفاع بریتانیا نیز روز یکشنبه در مورد اینکه آیا لندن در حال بررسی تحریم علیه تهران است، گفت: بریتانیا در حال بررسی گزینه‌هایی در پاسخ به توقیف نفتکش استینا ایمپرو است.

وی در گفت‌وگو با شبکه بریتانیایی اسکای نیوز افزود: نخستین و مهمترین مسئولیت ما پیدا کردن راه حلی برای این موضوع است.

وی درباره احتمال تحریم تهران گفت که گزینه‌های مختلف را بررسی می‌کنند و با شرکا و متحدان بین‌المللی هم صحبت می‌کنند تا بررسی کنند که چه اقدامی واقعا می‌تواند انجام شود.

سفیر ایران در لندن: بریتانیا مراقب نیروهای سیاسی داخلی خود باشد

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا هم در توئیتی به لندن توصیه کرد که مراقب نیروهای سیاسی داخلی خود باشد چراکه به گفته سفیر ایران این افراد می‌خواهند تنش موجود بین ایران و بریتانیا را فراتر از مسئله کشتی‌ها گسترش دهند.

وی تاکید کرد که ایران برای روبه‌رو شدن با سناریوهای مختلف آماده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو کشتی جنگی بریتانیا در یکی از بندرهای خاورمیانه با یکدیگر برخورد کردند

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟

شایعات پیرامون همسر ولیعهد بریتانیا؛ ریشه گمانه‌زنی‌ها در مورد کیت میدلتون چیست؟