آغاز شمارش آراء انتخابات پارلمانی اوکراین؛ حزب حاکم پیشتاز است

 آغاز شمارش آراء انتخابات پارلمانی اوکراین؛ حزب حاکم پیشتاز است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه اوکراین نشان می دهد که حزب حاکم «خدمتگزاران مردم» با کسب ۴۳.۹ درصد آراء در صدر قرار گرفته است.

آگهی

نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه اوکراین نشان می دهد که حزب حاکم «خدمتگزاران مردم» با کسب ۴۳.۹ درصد آراء در صدر قرار گرفته است.

این رقم بالاترین درصدی است که یک حزب در اوکراین توانسته است از زمان استقلال در سال ۱۹۹۱ تاکنون در انتخابات پارلمانی کسب کند.

همچنین «پلتفرم اپوزیسیون» که حامی مسکو به شمار می روند با کسب ۱۱.۵ درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفته است. 

حزب «همبستگی اروپایی» پترو پوروشنکو رئیس جمهوری پیشین اوکراین با کسب ۸.۹ درصد در جایگاه سوم انتخابات پارلمانی جای گرفته است. 

حزب «سرزمین پدری» به رهبری یولیا تیموشنکو با ۷.۶ درصد جایگاه چهارم و حزب تازه تاسیس «هولوس» (یعنی صدا) به رهبری سویاتوسلاو واکارچوک، خواننده محبوب راک اوکراینی جایگاه پنج را کسب کرده است.

شهروندان اوکراین روز یکشنبه پای صندوق‌های رای رفتند تا با شرکت در انتخابات زودرس پارلمانی، ترکیب پارلمان آینده اوکراین را مشخص کنند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری جدید اوکراین در مراسم تحلیف ریاست‌ جمهوری‌اش در ماه مه خواستار برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی شده بود.

حزب ولودیمیر زلنسکی که «خدمتگزاران مردم» نام دارد امیدوار است با کسب اکثریت پارلمانی قدرت خود را تحکیم کند و با پارلمانی همسو، برنامه‌های خود برای تغییر در این کشور گرفتار بحران به اجرا بگذارد. بیشتر کسانی که از این حزب نامزد نمایندگی پارلمان هستند با بلوک قدرت در اوکراین مرتبط نیستند، نشانه‌ای از اینکه رئیس جمهوری اوکراین تلاش دارد به رای دهندگان بگوید برای اصلاحات در کشور جدی است.

زلنسکی که کمدینی بدون تجربه سیاسی بود در شرایط بحران زده اوکراین در ماه آوریل بعنوان رئیس جمهوری انتخاب شد. او خود را بعنوان بیگانه‌ای خارج از دنیای سیاست معرفی می کند که قصد دارد با فساد مبارزه کند و استانداردهای زندگی مردم را در یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی بالا ببرد. زلنسکی گفته است که مهمترین مسائل برای کشورش سرمایه‌گذاری، دموکراسی و امنیت است.

نظرسنجی‌ها در اوکراین نشان می هد که حزب او اکثریت پارلمانی را کسب خواهد کرد اما ممکن است اکثریت قدرتمندی در پارلمان آینده نداشته باشد و بنابراین ولودیمیر زلنسکی به احتمال زیاد نیازمند ائتلاف با احزاب دیگر اوکراین برای تشکیل دولت است.

در انتخابات پارلمان اوکراین یک حزب جدید دیگر نیز پا به میدان گذاشته است که «هولوس» (یعنی صدا) نام دارد و رهبر آن سویاتوسلاو واکارچوک یک خواننده محبوب راک اوکراینی است. از این حزب بعنوان حزبی یاد می شود که اگر بتواند تعداد کافی نماینده به پارلمان بفرستد، بطور بالقوه می تواند بعنوان نیرویی برای ائتلاف با حزب «خدمتگزاران مردم» عمل کند.

در این انتخابات همچنین حزب قدیمی «پلاتفرم اپوزیسیون» که از طرفداران ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری سابق هستند، حضور دارند.

حزب «همبستگی اروپایی» پترو پوروشنکو که حامیان رئیس جمهوری پیشین اوکراین هستند، «جبهه مردمی» به رهبری آرسنی یاتسنیوک (نخست وزیر پیشین) و حزب «سرزمین پدری» به رهبری یولیا تیموشنکو نیز در این انتخابات حضور دارند اما به نظر می رسد در اقلیت باشند.

انتخابات پارلمانی در حالی در اوکراین برگزار می شود که شرق اوکراین که در دست جدایی طلبان هوادار روسیه است حاضر به شرکت در این انتخابات نشدند.

درهای مراکز رای گیری در اوکراین ساعت ۸ شب به وقتی محلی بسته می شود و به نظر می رسد نتایج اولیه انتخابات در ساعت‌های اولیه روز دوشنبه اعلام شود.

دولت جدید اوکراین نیازمند به اجرا گذاشتن اصلاحاتی با موافقت وام‌دهندگان بین‌المللی است تا امنیت میلیون‌ها دلار وامی که به کی‌یف داده‌اند تا اقتصادش ثبات پیدا کند، تامین شود.

با این حال هر حزبی که اکثریت پارلمانی را کسب کند میراث‌دار کشوری خواهد شد که از سال ۲۰۱۴ گرفتار جنگ داخلی است و روسیه همسایه قدرتمندش بخشی از خاکش (کریمه) را ضمیمه خود کرده است. جنگ داخلی‌ایی که تاکنون بیش از ۱۳ هزار قربانی برجای گذاشته است و عملا بخشی از خاک اوکراین را ازاین کشور جدا کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری جدید اوکراین در بروکسل؛ زلنسکی از «تهاجم روسیه» انتقاد کرد

ولادیمیر زیلنسکی کمدین پیروز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شد

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند