گاهشمار آخرین دور تنش‌ها در خلیج فارس

گاهشمار آخرین دور تنش‌ها در خلیج فارس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تشدید تنش میان ایران و آمریکا و اخیرا بریتانیا، این امکان را به تحلیلگران می‌دهد که سناریوهای خطرناکی را برای آینده دست‌کم کوتاه مدت این منطقه متصور شوند.

آگهی

خلیج فارس و تنگه هرمز، که شاهراه نفت جهان به شمار می‌رود، در هفته‌های اخیر ناآرام‌ترین روزهای دهه‌های گذشته را پشت سر گذاشته‌اند. تشدید تنش میان ایران و آمریکا و اخیرا بریتانیا، این امکان را به تحلیلگران می‌دهد که سناریوهای خطرناکی را برای آینده دست‌کم کوتاه مدت این منطقه متصور شوند.

در این صفحه می‌توانید مهم‌ترین رویدادهای منطقه در ماه‌های اخیر را مرور کنید.

دوم مه/۱۲ اردیبهشت:ایالات متحده آمریکا یک سال پس از خروج یک‌جانبه از برجام، معافیت‌های خرید نفت خام هشت کشور از ایران را متوقف کرد: چین، یونان، هند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه در صورت ادامه خرید نفت خام ایران، با مجازات‌های واشنگتن مواجه می‌شوند.

پنجم مه/۱۵ اردیبهشت: ایالات متحده آمریکا اعلام کرد برای مقابله با تهدیدات ایران یک ناوهواپیمابر به خلیج فارس اعزام می‌کند.

۸ مه/۱۸ اردیبهشت: شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد در واکنش به عدم اجرای برجام از زمان خروج ایالات متحده از آن و به‌ویژه کم کاری کشورهای اروپایی عمل به شماری از تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را کاهش خواهد داد. این تصمیم یک سال پس از اعلام خروج واشنگتن از برجام اعلام شد.

۱۰ مه/ ۲۰ اردیبهشت: وزارت دریانوردی ایالات متحده نسبت به حملات احتمالی ایران به کشتی‌های [تجاری] در خلیج فارس هشدار داد.

رویترز
یکی از نفت‌کش‌های آسیب دیده در بندر فجیره اماراترویترز

۱۲ مه/۲۲ اردیبهشت: چهار کشتی، از جمله دو نفت‌کش سعودی در نزدیکی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفتند. ایالات متحده ایران را به داشتن نقش مستقیم در این حملات متهم کرد. ایران این اتهام را رد می‌کند.

۱۳ ژوئن/۲۳ خرداد:دو نفت‌کش دیگر در جنوب تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفتند. آمریکا بار دیگر ایران را مسئول این حملات معرفی کرد. تهران هرگونه ارتباط با این حملات را رد می‌کند.

۲۰ ژوئن/۳۰ خرداد:ایران یک پهپاد شناسایی آمریکایی را سرنگون کرد. یک روز بعد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد عملیات نظامی محدود علیه مواضعی در ایران را چند دقیقه پیش از اجرا، متوقف کرده است.

۴ ژوئیه/۱۳ تیر:تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا ابر نفت‌کش ایرانی «گریس۱» را در نزدیکی جبل‌الطارق توقیف کردند. علت این اقدام، حمل نفت ایران به سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق عنوان شد.

۵ ژوئیه/۱۴تیر: محسن رضایی، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد اگر بریتانیا نفت‌کش گریس ۱ را آزاد نکند، ایران یک نفت‌کش این کشور را توفیف کند.

۷ ژوئیه/۱۶ تیر: ایران اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از سقف مجاز برجام بالاتر می‌برد. رئیس جمهوری ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان نگرانی خود از این اقدام ایران را اعلام کردند.

۱۰ ژوئیه/۱۹ تیر:ناو اچ‌ام‌اس مونتروز بریتانیا اعلام کرد به قایق‌هایی که احتمالا متعلق به سپاه پاسداران بودند و به یک نفتکش بریتیش پترولیوم نزدیک می‌شدند، هشدار داده اند. سپاه پاسداران این گزارش را رد کرد.

۱۴ ژوئیه/ ۲۳ تیر:سپاه پاسداران نفت‌کش ریاح را به جرم حمل سوخت قاچاق ایران توقیف کرد. این خبر چند روز پس از سکوت ایران درباره سرنوشت این شناور منتشر شد. قراین و شواهد نشانگر آن است که این نفت‌کش در اجاره یک شرکت اماراتی بوده و در زمان توقیف، با پرچم پاناما حرکت می‌کرده است.

رویترز
ناو یو‌اس‌اس باکسر ایالات متحده آمریکارویترز

۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر:ایالات متحده آمریکا اعلام کرد ناو یواس‌اس باکسر یک پهپاد ایرانی را در حالی‌که بیش از حد به آن نزدیک شده بود، در تنگه هرمز هدف قرار داده و ساقط کرده است. ایران این ادعا را از اساس رد کرد. سپاه پاسداران یک روز بعد فیلمی از تصویربرداری یک پهپاد خود از عرشه ناو یو‌اس‌اس باکسر را منتشر کرد.

۱۹ ژوئیه/۲۸ تیر: دادگستری جبل‌الطارق قرار توقیف نفت‌کش ایرانی گریس ۱ را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد. این تصمیم در حالی گرفته شد که دولت محلی جبل‌الطارق یک روز پیش از آن از دیدار فابین پیکاردو، وزیر اول کابینه این کشور با مقام‌های ایرانی در لندن خبر داده بود.

۱۹ ژوئیه/۲۸ تیر: سپاه پاسداران نفت‌کش بریتانیایی استینا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرد. مقام‌های ایرانی اعلام کردند دلیل این توقیف، نقض قوانین دریانوردی بین‌المللی بوده است. بریتانیا با رد این اتهام از ایران خواست تا فورا این نفت‌کش را آزاد کند.

۲۲ ژوئیه/۳۱ تیر: جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا از قصد این کشور برای تشکیل یک نیروی دریایی به رهبری اروپا به منظور محافظت از عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز خبر داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران «گروه ۷» از تلاش جمعی برای تثبیت اوضاع همچنین احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند

پیام ایران به واشنگتن: پاسخ به اسرائیل حتمی است اما نه عجولانه و تنش‌زا

آمریکا تسلیحات و مهمات توقیف شده ایران «برای حوثی‌ها» را در اختیار اوکراین گذاشت