نرخ تورم به پایان دولت احمدی‌نژاد بازگشت

نرخ تورم به پایان دولت احمدی‌نژاد بازگشت
Copyright عکس از آرشیو رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به ٤٠.٤ درصد رسید که از پایان نیمه اول سال ۱۳۹۲ تا کنون بی‌سابقه است.

آگهی

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به ٤٠.٤ درصد رسید که از پایان نیمه اول سال ۱۳۹۲ تا کنون بی‌سابقه است.

مرکز آمار ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که نرخ درصد تغییر شاخص کل تورم در تیرماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۴۸ درصد رسیده است. این معنای آن است که خانوارهای ایرانی طی تیرماه گذشته به طور متوسط ۴۸ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٧ برای خرید سبد مصرفی کالا و خدمات خود هزینه کرده‌اند.

هر چند این نرخ که اصطلاحا از آن به عنوان تورم نقطه به نقطه یاد می‌شود در مقایسه با خردادماه ۲.۴ واحد درصد کاهش یافته ولی نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ با افزایش ۲.۸ درصدی به ٤٠.٤ رسیده که بالاترین حد پس از پایان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۲ تاکنون به شمار می‌رود.

بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت در تیرماه گذشته نسبت به ماه مشابه سال گذشته برای گروه «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٧١.٨ و ٣٨.٤ درصد افزایش یافته است.

مطابق این گزارش، نرخ تورم سبد مصرفی خانوارهای عضو بالاترین دهک درآمدی ۳ درصد بیش از نرخ تورم(۴۰.۱ درصد) لمس شده توسط کم‌درآمدترین خانوارهاست.

دولت حسن روحانی موفق شده بود، نرخ تورم را طی خرداد ماه سال ۱۳۹۵ تا خرداد ماه سال ۱۳۹۶ و به طور مستمر در سطحی کمتر از ۱۰ درصد حفظ کند. سیر صعودی این نرخ از تیرماه سال ۱۳۹۷ و پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با گذشتن از ۱۰.۲ درصد آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جهش ۳۰۷ درصدی طی ۶ سال؛ حجم نقدینگی ایران به ۲ میلیون میلیارد تومان رسید

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است