تنش در خلیج فارس؛ عراقچی با پیام کتبی روحانی برای ماکرون به فرانسه رفت

تنش در خلیج فارس؛ عراقچی با پیام کتبی روحانی برای ماکرون به فرانسه رفت
Copyright عکس ها از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه پیش از این روز ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) ضمن سفر به تهران پیام کتبی امانوئل ماکرون را تسلیم حسن روحانی کرده بود.

آگهی

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران برای تحویل پیام کتبی حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به پاریس رفت.

بنا به اعلام عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عباس عراقچی این سفر را به عنوان نماینده ویژه حسن روحانی انجام می دهد.

امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه پیش از این روز ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) ضمن سفر به تهران پیام کتبی امانوئل ماکرون را تسلیم حسن روحانی کرده بود.

سفر امانوئل بون به تهران به دنبال مکالمه تلفنی طولانی مدت روسای جمهور کشور در روز ششم ژوئیه (۱۵ تیر) صورت گرفت. رئیس جمهوری فرانسه در این مکالمه تلفنی که بیش از یک ساعت طول کشیده بود مراتب نگرانی عمیق خود را بابت احتمال تضعیف مجدد برجام و پیامدهای آن ابراز کرده بود. روسای جمهور دو کشور در جریان آن مکالمه تلفنی به توافق رسیده بودند تا شرایط از سرگیری گفتگو بین همه طرف ها را تا روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) بررسی کنند.

آخرین مکالمه تلفنی حسن روحانی با امانوئل ماکرون پنجشنبه گذشته، ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر)، انجام شد. حسن روحانی در جریان این مکالمه تلفنی تاکید کرده بود که تهران «مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است.»

سفر دو هفته پیش امانوئل بون به تهران دومین سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه به ایران طی هفته های اخیر بود.

رایزنی های دیپلماتیک اخیر بین تهران و پاریس در حالی صورت می گیرد که تنش در منطقه خلیج فارس در روزهای اخیر بار دیگر به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو» از سوی سپاه پاسداران ایران افزایش یافته است. این در حالی است که جبل الطارق در همان روز قرار توقیف نفتکش ایرانی «گریس ۱» را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.

از سوی دیگر آمریکا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ناو «یو اس اس باکسر» این کشور یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داده و ساقط کرده است، ادعایی که سپاه پاسداران ایران آن را رد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حدود سه هفته پیش در پایان نشست گروه ۲۰ در ژاپن در مورد رایزنی امانوئل ماکرون با ایران گفته بود: « سران خیلی کشورها به دیدار من آمدند. رئیس جمهوری فرانسه هم آمد. اگر رئیس جمهوری ماکرون را ببینید – مرد خوبی است- او نزد من آمد و گفت: "می دانی من روابط تجاری زیادی دارم." معنای حرفش این بود که فرانسه روابط تجاری زیادی با ایران دارد. او گفت که دوست دارد که پیش آنها [ایران] برود و با آنها صحبت کند. مشکلی نیست. هر کسی می تواند با آنها دیدار کند. من مشکلی با گفتگو ندارم. فکر می کنم گفتگو عالی است.»

سفر عباس عراقچی به پاریس در حالی صورت می گیرد که جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روز دوشنبه از قصد این کشور برای تشکیل یک نیروی حفاظتی دریایی به رهبری اروپا به منظور حفاظت از عبور و مرور کشتی ها در تنگه هرمز خبر داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه خبر دعوت ماکرون از روحانی برای شرکت در نشست گروه ۷ را تکذیب کرد

روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با ماکرون: فرانسه به‌عنوان شریک قدیمی ایران نقش سازنده دارد

رایزنی‌های مشاور ماکرون با مقامات ایران همزمان با جلسه اضطراری شورای حکام