عمران خان: طالبان را به مذاکره با دولت افغانستان تشویق می‌کنم

عمران خان: طالبان را به مذاکره با دولت افغانستان تشویق می‌کنم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سخنان یک روز پس از تغییر موضع تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال پاکستان ابراز می‌شود.

آگهی

عمران خان، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد تلاش می‌کند تا با طالبان دیدار و این گروه را به تماس مستقیم با دولت افغانستان تشویق کند.

این سخنان یک روز پس از تغییر موضع تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال پاکستان ابراز می‌شود. آقای ترامپ که در سال ۲۰۱۷، در زمان اعلان استراتژی جدید واشنگتن در باره افغانستان، پاکستان را مامن تروریست‌ها معرفی کرده بود، روز دوشنبه نقش اسلام‌آباد برای برقراری صلح در افغانستان را ستود.

به گزارش رویترز، نخست وزیر پاکستان روز سه‌شنبه در انستیتوی صلح ایالات متحده در واشنگتن گفت:‌ «من با طالبان دیدار و حداکثر تلاش خود را برای هدایت آن‌ها برای مذاکره با حکومت افغانستان خواهم کرد.» وی افزود یک هیات از طالبان چند ماه پیش درخواست ملاقات با او را مطرح کرده بود، اما وی به دلیل مخالفت دولت افغانستان، این درخواست را رد کرده است.

ایالات متحده آمریکا از ماه‌ پیش مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز کرده است. هدف نهایی این مذاکرات، خروج نیروهای خارجی و به‌ویژه آمریکایی از افغانستان در برابر تعهد طالبان به ندادن پایگاه به گروه‌های تروریستی عنوان شده است.

دولت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از طالبان متهم می‌کند. اسلام آباد این اتهام را از اساس انکار می‌کند و می‌گوید خود یکی از بزرگ‌ترین قربانیان جنگ در افغانستان است.

این تحولات در حالی روی می‌دهد که گروهی متشکل از ۶۰ گروه از «جامعه مدنی» و شهروندان افغانستان از روز یکشنبه با هیات نمایندگی طالبان در قطر دیدار می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر طالبان حکومت طالبان را سرنگون کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بن‌بست گفتگوهای صلح آمریکا و طالبان در قطر؛ توافقی حاصل نشد

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

حمله به پادگان ارتش پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان چندین کشته بر جای گذاشت