مجله لهستانی برچسب «منطقه ممنوع برای دگرباشان» منتشر کرد

تظاهرات حمایت از حقوق دگرباشان جنسی در لهستان
تظاهرات حمایت از حقوق دگرباشان جنسی در لهستان Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سردبیر نشربه گازتا پولسکا در گفتگو با شبکه دولتی تلویزیون لهستان انتشار و توزیع برچسب ها را صرفا یک رویکرد برای مقابله با جریان قدرتمند تحمیل ایدئولوژی دگرباشی در این کشور قلمداد کرده است.

آگهی

یک مجله پرخواننده در لهستان روز چهارشنبه طبق وعده ای که پیشتر داده بود اقدام به توزیع برچسب هایی برای مقابله با گرایش های جنسی کرد و از خوانندگان خود خواست از این برچسب ها برای نصب در مکان های عمومی استفاده کنند.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که حقوق دگرباشان جنسی در شمار زیادی از کشورهای اروپای مرکزی پیش از انتخابات پارلمانی سال جاری بیش از پیش در معرض تهدید قرار گرفته است.

دیپلمات ها و سیاستمداران نزدیک به اپوزیسیون در لهستان به شدت نسبت به کمپین مجله «گازتا پولسکا» برای توزیع این برچسب ها و نیز تحریک افکار عمومی برای مقابله با دگر باش های جنسی انتقاد کرده اند.

در این راستا یک کتاب فروشی معروف در لهستان به نام «امپیک» Empik و نیز شعبه لهستانی شرکت نفتی بریتیش پترولیوم نیز به جمع محکوم کنندگان این اقدام پیوسته و اعلام کرده اند که نشریه یاد شده را تحریم می کنند.

برچسب های جنجالی هفته نامه پولسکا، نزدیک به حزب راستگرای حاکم در لهستان همچنین واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی برانگیخته است. جورجت موسباشر، سفیر آمریکا در لهستان با انتشار پیامی در توییتر ضمن ابراز تاسف از این اقدام تاکید کرد که نگران است این برچسب ها دستاویزی برای اشاعه نفرت و ترویج خشونت از سوی برخی گروه ها قرار گیرد.

سفیر آمریکا دراین پیام که به زبان لهستانی نوشته شده می افزاید: «ما به آزادی بیان احترام می گذاریم اما وقتی مسئله ارزش های تنوع گرایی و بردباری در میان است باید همگی در یک سو قرار گیریم.»

مسئول یک سازمان مردم نهاد حامی دگرباشان جنسی نیز در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان ضمن انتقاد شدید از توزیع برچسب های یاد شده این اقدام را نوعی «فراخوانی به خشونت» توصیف کرده است.

این درحالیست که توماس ساکیویتس، سردبیر نشربه گازتا پولسکا در گفتگو با شبکه دولتی تلویزیون لهستان انتشار و توزیع برچسب ها را صرفا یک رویکرد برای مقابله با جریان قدرتمند تحمیل ایدئولوژی دگرباشی در این کشور قلمداد کرده است.

سردبیر این مجله هفتگی همچنین در توییتر در پاسخ به مطلب منتشر شده از سوی سفیر آمریکا در لهستان آورده است: «لهستانی ها آزادی را دوست دارند و از قرن ها پیش با واژه "بردباری" به خوبی آشنا هستند. مردم لهستان به همین دلیل از تاسیس ایالات متحده آمریکا حمایت کردند.»

گفتنی است دولت ناسیونالیست لهستان نیز ضمن حمایت از اقدام نشریه گازتا پولسکا تاکید کرده است که این نشریه به موجب قانونی آزادی بیان در این کشور باید برای انتشار تولیدات خود آزادی عمل داشته باشد.

در برچسب های جنجالی نشریه گازتا پولسکا ضربدری مشکی بر روی محدوده ای رنگین کمانی که نشان دگرباشان جنسی است، کشیده شده و بالای برچسب نیز عبارت «منطقه ممنوع برای دگرباشان» درج شده است.

ابتکار نشریه لهستانی نشان دهنده محدودیت ها و مشکلات پیش روی دگرباشان در کشوری کاتولیک و بسیار محافظه کار است که افراد همجنس در آن اجازه قانونی برای ازدواج ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری اولین رژۀ دگرباشان جنسی در شهر لوبلین لهستان

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا روند آزادسازی میلیاردها یورو از بودجه تخصیص‌یافته به لهستان را آغاز کرد