دوبلین: جانسون عمدا بریتانیا را در مسیر برخورد با اروپا قرار داده است

دوبلین: جانسون عمدا بریتانیا را در مسیر برخورد با اروپا قرار داده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس جانسون اعلام کرد که راه رسیدن به توافق با اروپا برای اجرای برکسیت آن است که طرح بک‌استاپ یا تورامنیتی مرز ایرلند شمالی «منحل» شود.

آگهی

وزیر خارجه ایرلند، بوریس جانسون، نخست وزیر تازهٔ بریتانیا را متهم کرد که این کشور را عامدانه در مسیر برخورد با اتحادیه اروپا و ایرلند قرار داده است. وزیر خارجه ایرلند تأکید کرد که رویکرد بوریس جانسون در این مورد اساس رسیدن به توافق نیست.

سیمون کانِوِی، که معاون نخست‌وزیر ایرلند نیز هست، پس از گفتگو با وزیر امور ایرلند شمالی در کابینه بوریس جانسون، رویکرد نخست‌وزیر تازه بریتانیا را «بسیار ناسودمند» توصیف کرد و افزود:‌ «باید منتظر بود و دید که آیا پیامی که از لندن می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو تغییر می‌کند یا نه.»

بوریس جانسون روز چهارشنبه در مجلس بریتانیا اعلام کرد که راه رسیدن به یک توافق با اروپا برای اجرای برکسیت آن است که طرح پیشنهادی برای حل مشکل مرزی بریتانیا با ایرلند شمالی موسوم به بک‌استاپ یا شبکه نظارتی «ملغی» شود.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر سخنگوی دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد بوریس جانسون در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد که وی برای خروج روشمند بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان «به شکلی پرشور برای رسیدن به توافق تلاش خواهد کرد.»

سخنگوی بوریس جانسون افزود که با توجه به اینکه توافق دولت پیشین بریتانیا با اتحادیه اروپا سه بار در مجلس رد شده است،‌ این توافقنامه همچنان در مجلس بریتانیا رد خواهد شد که معنای آن این است که «این توافقنامه باید بازنگری شود» و همچنین طرح بک‌استاپ نیز باید «ملغی» شود.

اما بک‌استاپ چیست؟

بک‌استاپ بندی کلیدی در توافق دولت پیشین بریتانیا با اتحادیه اروپا است که تعیین می‌کند مرز میان کشورهای جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی در آینده چطور باید مشخص شود.

در جریان استقلال جزیرهٔ ایرلند از بریتانیا در سال ۱۹۲۲ از مجموع ۳۲ شهرستان این جزیره، ۶ تای آنها در محدوده‌ای که ایرلند شمالی نامیده می‌شود، همچنان بخشی از پادشاهی بریتانیا باقی ماندند. میان این شهرستان‌های شمالی به مرکزیت بلفاست و دیگر شهرهای جزیره، یعنی ایرلند جنوبی به مرکزیت دوبلین مرز فیزیکی وجود ندارد.

تا پیش از این انتقال کالا و خدمات میان این دو بخش به سهولت انجام می‌شد چراکه هر دو بخش تحت مقررات واحد اتحادیه اروپا بودند.

اما با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این بخش از جزیره، یعنی ایرلند شمالی، باید از بقیه آن یعنی جمهوری ایرلند جدا می‌شد، چراکه بازار، مقررات تجاری، و استانداردهای بریتانیا و اتحادیه اروپا با هم متفاوت اند. اما دو بخش کردن این جزیره با مرزکشی فیزیکی چالشی اساسی در ذهنیت ساکنان جزیره و نیز اروپایی‌ها به وجود آورد.

سرانجام طرح بک‌استاپ از سوی اتحادیه اروپا برای حل این مشکل ارائه شد. این طرح خواستار آن است که مرز فیزیکی میان این دو کشور کشیده نشود بلکه مسأله با اعمال نوعی نظارت بر کالاها و خدمات در ایرلند شمالی برطرف شود.

یعنی کالاها و خدماتی که از بریتانیا به ایرلند شمالی می‌آیند پیش از ورود مورد ارزیابی قرار گیرند تا مشخص شود منطبق با استانداردهای اتحادیه اروپا هستند یا نه. از آنجا که مرز و کنترل فیزیکی میان شهرستان‌های ایرلند شمالی و جنوبی در کار نیست، این کالاها می‌توانند به راحتی سر از ایرلند جنوبی دربیاورند که همچنان عضو اتحادیه اروپا و تحت مقرارت تجاری آن است.

بک‌استاپ یا «شبکه نظارتی»، آخرین تصمیم و نتیجه‌گیری برای رسیدن به خط مرزی یکپارچه و مشخص میان این دو کشور است، تا زمانیکه که بتوان با توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا راه‌حل بهتری برای این مسأله یافت.

بیشتر بخوانید:‌

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کابینه محافظه‌کاران با نخست‌وزیری بوریس جانسون زیر و رو شد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد