سازمان ملل: بیش از ۱۰۰ غیرنظامی طی ده روز در حملات هوایی به ادلب جان باختند

حملات هوایی به استان ادلب در سوریه
حملات هوایی به استان ادلب در سوریه Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یادآور شد که مدارس، بیمارستان‌ها، مغازه‌ها و مراکز خرید از گزند حملات هوایی در امان نمانده و در میان یکصد و سه قربانی غیرنظامی دست کم ۲۴ کودک دیده می شود.

آگهی

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که حملات هوایی ارتش سوریه و متحدانش به مناطقی از شمال غرب این کشور طی ده روز گذشته دست‌کم موجب کشته شدن ۱۰۳ غیرنظامی شده است. 

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اعلام این مطلب یادآور شد که مدارس، بیمارستان‌ها، مغازه‌ها و مراکز خرید از گزند این حملات در امان نمانده و در میان یکصد و سه قربانی غیر نظامی دست کم ۲۴ کودک دیده می شود.

خانم باشله با تاکید بر اینکه اوجگیری حملات به غیرنظامیان با بی تفاوتی جامعه بین المللی همراه بوده گفت: «غیرنظامیان در این حملات هدف قرار می گیرند و با توجه به شرایط انجام اینگونه حملات، این احتمال بسیار ضعیف است که غیر نظامیان به صورت تصادفی و اتفاقی تحت تاثیر قرار گیرند.»

این گزارش در حالی منتشر می شود که سازمان ملل متحد روز جمعه تاکید کرد که بیش از چهارصد هزار نفر ظرف سه ماه گذشته در منطقه شمال غرب سوریه آواره و از این منطقه تخلیه شده‌اند.

ساکنان استان ادلب و مناطق اطراف، جایی که از آن به عنوان آخرین سنگر شورشیان در خاک سوریه نام می‌برند در پی بمباران‌های بی امان نیروی هوایی سوریه و جنگنده‌های روس این مناطق را ترک و به سوی مناطق شمالی و هم مرز با خاک ترکیه کوچ می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

استان ادلب و مناطق اطراف آن در حال حاضر تحت کنترل نیروهای جهادی موسوم به هیئت تحریر شام قرار دارد و برخی دیگر از نیروهای شورشی و تشکیلات جهادی نیز برای در امان ماندن از حملات دولت مرکزی در آن پناه گرفته‌اند.

نیروی هوایی سوریه با حمایت جنگنده‌های روس از پایان ماه آوریل تا کنون تقریبا به صورت روزانه ادلب و مناطقی مشرف به آن در چند استان همجوار از جمله حلب، حماء و لاذقیه هدف حملات هوایی قرار می‌دهد.

دیوید سوانسون، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفته است: «بیش از چهارصد هزار نفر از پایان ماه آوریل تا کنون از این مناطق تخلیه شده‌اند.»

در بیانیه دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد آمده است که غیرنظامیان بویژه جنوب استان ادلب و شمال استان حماء را ترک می کنند و به سوی مناطقی در مرز ترکیه سرازیر می شوند که در آنجا اردوگاه هایی برای پذیرش از آوارگان برپا شده است.

در این بیانیه تاکید شده است که حدود نیمی از سه میلیون سکنه ادلب و مناطق اطراف آن پیش‌تر از جنگ و نبرد در دیگر مناطق سوریه گریخته و به شمال غرب این کشور کوچ کرده بودند.

خشونت‌ها در این مناطق در حالی تشدید شده می‌شود که ترکیه، به نمایندگی از برخی گروه های شورشی سپتامبر سال گذشته میلادی با روسیه بر سر ایجاد منطقه ای حائل و به دور از خشونت در ادلب به توافق رسیده بودند.

بیشتر بخوانید:

دولت سوریه به بهانه بازگشت شورشیان جبهه النصره و دیگر گروه‌های جهادی این توافق را نادیده گرفته و حملات هوایی را به این مناطق از سر گرفته است.

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود اعلام کرد که بیش از ۷۳۰ غیر نظامی طی سه ماه گذشته در جریان حملات هوایی ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه کشته شده‌اند.

مناقشه داخلی در سوریه که از سال ۲۰۱۱ با سرکوب تظاهرکنندگان آغاز و سپس به جنگ با گروه‌های جهادی منتهی شد تا کنون بیش از ۳۷۰ هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دمشق با آتش‌بس «مشروط» در ادلب پس از سه ماه حملات پی در پی موافقت کرد

بمباران ادلب؛ کودک سوری از زیر آوار زنده بیرون کشیده شد

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند